CIKGU ROSIAH

17 Mac 2012

CIRI-CIRI KOMUNIKASI BERKESAN

Ciri-ciri Komunikasi Berkesan

Bahasa Melayu Kontekstuel

Komunikasi yang berkesan ditentukan oleh tujuh ciri-ciri asas supaya halangan dapat dihindarkan. Jelaskan lima daripada ciri-ciri yang menjadi asas tersebut.

Komunikasi adalah proses untuk memberi maklumat atau menerima maklumat daipada dua belah pihak. Contohnya apabila seseorang bercakap dan berbual-bual, maklumat telah disampai daripada kedua-dua pihak. Tujuan komunikasi ini ialah menyampaikan sesuatu maklumat. Kontekstuel ialah kaedah pembelajaran yang menggabungkan isi kandungan dengan pengalaman harian individu, masyarakat dan alam pekerjaan. Ini akan membentuk seusatu komunikasi dalam kehidupan seharian.

Dalam komunikasi ini, terdapat tujuh ciri asas yang digunakan untuk menyampaikan maklumat terhadap dua belah pihak. Antara ciri tersebut yang menjadi asas dalam komunikasi ialah sapaan ataupun salam. Apabila seseorang individu atau diri kita sendiri berjumpa dengan orang yang lain, kita perlulah membuat sapaan atau salam yang akan mewujudkan komunikasi di antara dua pihak. Dengan sapaan dan salam seperti ucapan selamat pagi, dengan secara tidak langsung akan membolehkan dua belah pihak dapat berkomunikasi. Dalam masa yang sama, proses memberi dan menerima maklumat juda telah berlaku dengan bermulanya salam sdan sapaan terhadapa seseorang.

Bukan dengan sapaan dan salam sahaja yang menjadi asas kepada komunikasi. Sikap ikhlas dan jujur dalam diri individu juga akan membentuk komunikasi. Jika diri kita tidak jujur dan ikhlas, maka sesuatu komunikasi mungkin tidak akan terjadi kerana tiada siapa yang akan mempercayai seseorang individu jika tidak jujur. Jadi untuk melepasi halangan ini, sifat jujur dan ikhlas sememangnya penting dalam diri setiap individu. Bagaimanakah komunikasi akan wujud jika jujur dan ikhlas tidak ada pada seseorang individu? Jadi, untuk mewujudkan sesuatu komunikasi diantara dua pihak, sifat jujur dan ikhlas perlu ada pada masyarakat masa kini supaya komunikasi dapat diwujudkan dan akan akan mengeratkan silaturahim dikalangan masyarakat.
Selain itu, komunikasi yang berkesan juga ditentukan oleh ciri berikutnya iaitu mendengar dengan aktif yang menjadi asas supaya halangan komunikasi dapat dihindarkan. Semasa kita menerima dan memberi maklumat kepada sesuatu pihak yang lain, kita perlulah menjadi seorang pendengar yang baik. Bukan setakat itu, kita juag mesti menjadi pendengar yang aktif supaya apa yang telah diterima akan dapat diaplikasikan dalam diri. Kalau seseorang individu berkomunikasi dengan orang lain tetapi tidak mendengara dengan aktif, maka komunikasi itu akan terhalang kerana pihak yang menerima maklumat itu tidak mengambil perhatian dan mendengar dengan baik. Ini akan menyebabkan penerima maklumat akan mendapat maklumat yang kurang jelas kerana tidak mendengar dengan aktif dan akan juga boleh menyalah tafsirkan sesuatu maklumat.
Ciri kamonikasi yang menjadi asas ialah megemukakan soalan yan disukai oleh pihak yang lain. Dengan mengemukan soalan yang yang disukai, maka komunikasi ini akan menjadi sesuatu yang lebih menarik. Ia juga akan menjadikan sesuatu perbincangan menjadi lebih bermakna dan kedua-dua pihak yang sedang berkomunikasi akan memahami sesuatu maklumat yang diberi dan diterima daripada kedua-dua belah pihak. Dengan adanya soalan yang dikemukakan, ini akan membolehkan sesuatu masalah akan dapat diselesaikan dengan mudah seterusnya mewujudkan komunikasi seara tidak langsung dalam kehidupan seharian kita.
Senyuman dan mimik air muka juga boleh mewujudkan komunikasi di antara dua pihak. Misalnya dengan memberikan senyuman kepada seseorang akan menunjukkan kita menghormati orang lain dan juga menunjukkan budaya kita. Dengan senyuman dan menunjukkan mimik air muka terhadap seseorang, orang itu akan memahami sesuatu masalah yang kita hadapi. Jadi dengan keadaan ini, tentu pihak itu akan menegur dan menanya terhadap diri kita, maka terjadilah komunikasi dengan langsungnya. Komunikasi akan juga terjadi kerana senyuman menjadikan seseorang itu membuat sapaan tehadap diri kita. Dengan adanya ciri-ciri asas yang dinyatakan tadi, komunikasi akan menjadi berkesan lagi dan sebarang halangan dapat dihindarkan semasa berkomunikasi.


Halangan dalam komunikasi dapat mengelakkan secara berkesan dalam organisasi. Huraikan bagaimana halangan tersebut berlaku.

Komunikasi dalam organisasi mempunyai tiga tahap iaitu yang pertama pihak atasan ke pihak bawahan. Kedua pihak bawahan ke pihak atasan dan yang ketiga adalah mendatar.
Pada peringkat atas ke bawah adalah bertujuan untuk memberi arahan tugas, proses kerja dan maklum balas kepad pihak bawahan. Namun terdapat beberapa halangan yang menghalang terjadinya komunikasi ini. Antaranya ialah perbezaan status yang akan menyebabkan maklum balas daripada pihak bawahan. Ini kerana status yang lebih tinggi dimiliki oleh pihak atas yang menyebabkan terhalangnya komunikasi dalam organisasi. Selain itu, faktor persekitaran dan sifat peribadi yan negatif terhadap sesuatu pihak juga kan menghalang komunikasi di antara pihak atasan dan bawahan. Dengan sifat yang dimiliki ini, wujudnya salah faham dan prasangka yang timbul daripada kedua-dua belah pihak.
Pada peringkat kedua iaitu dari pihak bawahan ke pihak atasan. Tujuannya ialah membuat maklumat tugas dan memberi pandangan atau pendapat kepada pihak yang tinggi. Namum, tidak semudah itu kerana maklum balas diterima baik sahaja dan ketua tidak bersedia menerima subordinan dari pihak bawahan. Halangan yang terjadi dalam komunikasi ini adalah kerana perasaan takut dan fobia untuk memaklumkan sesuatu perkara kepada pihak atasan. Selain itu, ketua tidak minat untuk mendengar masalah daripada pihak bawahan. Selain itu, segala pelaksanaan yang dilakukan tidak mendapat pengiktirafan daripada pihak atas serta ketua yang sukar untuk ditemui oleh orang bawahannya menyebabkan halangan dalam komunikasi telah berlaku dalam sesebuah organisasi.
Di peringkat ketiga komunikasi dalam organisasi ialah mendatar. Tujuan komunikasi mendatar ini adalah untuk meningkatkan kerjasama diantara dua pihak. Selain itu, aliran pengurusan maklumat yang cepat dan pencapaian ke arah matlamat dapat dilaksanakan dengan mudah. Tetapi terdapat juga dalam peringkat ini . Antara halangan yang menghalang komunikasi diperingkat ini ialah buah mulut dan gosip yang boleh menjadikan perkara yang kecil menjadi lebih serius dan akan menyebabkan pertelingkahan di antara kedua-dua belah pihak. Bukan itu sahaja, perkara-perkara yang buruk seperti gangguan juga akan menghalang komunikasi ini. Contohnya ialah seperti khabar angin, menerima mesej yang tidak baik dan salah faham diantara kedua belah pihak akan menjejaskan prestasi sesebuah organisasi tersebut. ini kerana fikiran yang kondusif serta faktor persekitaran yang kurang baik yang juga menyumbang menghalang komunikasi ini.
Dalam kehidupan seharian, komunikasi adalah sesuatu perkara yang penting.  Hal ini adalah kerana tanpa komunikasi, tidak akan wujud masyarakat yang aman dan harmoni. Selain itu, komunikasi dapat mengeratkan hubungan antara dua belah pihak dengan mengatasi masalah-masalah yang dihadapi semasa berkomunikasi  dalam kehidupan sehari-hari.


di Mac 17, 2012
E-melkan IniBlogThis!Kongsi pada XKongsi ke FacebookKongsi ke Pinterest
Label: Info
Catatan Terbaru Catatan Lama Laman utama
  • Peranan Ibu Bapa Memupuk Semangat Perpaduan
    Terdapat peribahasa Melayu yang berbunyi ,"bulat air kerana pembentung , bulat manusia kerana muafakat ". Semangat perpaduan ...
  • JAWAPAN GERAK GEMPUR TATABAHASA TINGKATAN 3 2013
  • (tiada tajuk)
    PERANAN BAHASA MELAYU 1) Asas pembinaan negara dan kebudayaan masyarakat Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan telah memainkan peranan pentin...

Cari Blog Ini

  • Laman utama

Arkib Blog

  • Disember 2024 (1)
  • Ogos 2024 (3)
  • Julai 2024 (1)
  • Jun 2024 (1)
  • Mei 2024 (3)
  • Januari 2024 (1)
  • Disember 2023 (19)
  • November 2023 (16)
  • Oktober 2023 (5)
  • September 2023 (17)
  • Februari 2023 (1)
  • Januari 2023 (10)
  • Disember 2022 (11)
  • November 2022 (5)
  • Oktober 2022 (15)
  • September 2022 (6)
  • Julai 2021 (3)
  • Jun 2021 (2)
  • Mei 2021 (3)
  • Mac 2021 (16)
  • Julai 2020 (1)
  • April 2018 (20)
  • Mac 2018 (21)
  • Januari 2018 (4)
  • September 2017 (3)
  • Ogos 2017 (5)
  • Januari 2017 (2)
  • Januari 2016 (4)
  • September 2015 (2)
  • Ogos 2015 (3)
  • Mei 2015 (7)
  • April 2015 (5)
  • Mac 2015 (3)
  • Februari 2015 (21)
  • Januari 2015 (1)
  • Oktober 2014 (4)
  • September 2014 (8)
  • Ogos 2014 (2)
  • Julai 2014 (3)
  • Jun 2014 (16)
  • Mei 2014 (25)
  • April 2014 (5)
  • Mac 2014 (2)
  • Februari 2014 (1)
  • Januari 2014 (3)
  • November 2013 (16)
  • Oktober 2013 (13)
  • September 2013 (5)
  • Ogos 2013 (24)
  • Julai 2013 (8)
  • Jun 2013 (17)
  • Mei 2013 (8)
  • Mac 2013 (12)
  • Februari 2013 (14)
  • Januari 2013 (6)
  • November 2012 (1)
  • Oktober 2012 (1)
  • September 2012 (5)
  • Ogos 2012 (9)
  • Julai 2012 (9)
  • Jun 2012 (7)
  • Mei 2012 (11)
  • April 2012 (8)
  • Mac 2012 (70)
  • Februari 2012 (69)
  • Januari 2012 (53)
  • Disember 2011 (35)
  • November 2011 (40)
  • Oktober 2011 (140)
  • September 2011 (82)
  • Ogos 2011 (55)
  • Julai 2011 (31)
  • Jun 2011 (12)
  • Mei 2011 (89)
  • April 2011 (39)
  • Mac 2011 (56)
  • Februari 2011 (59)
  • Januari 2011 (8)
  • Disember 2010 (152)
  • November 2010 (11)

Label

  • 2015 SHAMS
  • 2023
  • 2R 2012
  • 3 Al Ghazali 2012
  • 3 Ghazali 2012
  • 3 Ibnu Taimiyyah 2013
  • 3 Razi
  • 3 Sina 2012
  • 4T 2012
  • 5 IHSAN SPMBM 2020
  • AK
  • AKTIVITI
  • Aktiviti Kebahasaan
  • AKTIVITI KU
  • Amalan Harian
  • Antologi Tingkatan 3 2012
  • Bahasa Melayu Tingkatan 2 2013
  • bank pantun
  • BILIK KOKURIKULUM
  • BM PMR
  • BM SPM
  • BM T5
  • BMSMKASHAMS
  • boling
  • Budaya
  • CERAMAH
  • CUTI-CUTI 2013
  • Diari SMKADHAHHS 2013
  • Diari SMKADAHAS
  • Diari SMKAP
  • DIARIKU
  • DOA
  • Doa Ibu
  • Ejaan
  • Gambar
  • GAYA HIDUP SIHAT
  • halwa telinga
  • Info
  • Info Guru
  • INFO IBU BAPA
  • JANUARI 2017
  • karangan
  • KARNIVAL BAHASA 2012
  • Karya Kreatif
  • kemboja
  • kempen info
  • Keretaku
  • KOKURIKULUM
  • Koleksi Teks Ucapan
  • Komsas
  • KOMSAS ANTOLOGI T5 2016
  • komsas pmr 2012
  • Komsas SPM 2011
  • Komsas SPM 2013
  • Komsas T1 2012
  • komsas T2 2012
  • KONGSI PENGALAMAN
  • Kosa kata
  • Kursus Guru BM
  • lagu kita
  • MEMORI
  • motivasi
  • MUSAFIR
  • Novel Komsas T3 2012
  • NOVEL LEFTENAN ADNAN
  • PANITIA BAHASA MELAYU REMBAU 2012
  • PBS TINGKATAN 1
  • PDP ABAD KE-21
  • PdPR
  • Peribahasa
  • PERKHIDMATAN ATAS TALIAN
  • Program NILAM
  • RAMADAN
  • SAHIBBA
  • SMKA SHAMS TATABAHASA
  • SOAL SELIDIK
  • Tatabahasa
  • Tazkirah
  • Terapi minda
  • Teromba
  • TINGKATAN 3 2013
  • Tokoh
  • TUJU SPM 2015
  • UCAPAN
  • ULASAN BUKU

Laporkan Salah Guna

Pautan

  • Berita Harian
  • BM Maya
  • BTPNNS
  • CHANNEL CIKGU ROSIAH YOUTUBER
  • Cikgu Ghalib
  • Cikgu Marjana
  • Cikgu Samat
  • Data Operasi
  • DBP
  • DELIMA
  • e-hasil
  • e-jawi
  • Eduwebtv
  • EMIS
  • Harian Metro
  • HRMIS
  • i luv islam
  • i- penyata
  • ISD
  • Jabatan Pendidikan Negeri Sembilan
  • KARNIVAL BAHASA PERINGKAT NEGERI 2012
  • Kementerian Pelajaran Malaysia
  • Kerajaan Malaysia
  • Kosmo
  • Laman Cikgu Net
  • Laman Pendidik
  • Majalah Pendidik
  • Pertubuhan Kementerian Pelajaran Asia Tenggara(SEAMOE)
  • Pertubuhan Pelajaran Saintifik dan Kebudayaan PBB(Unesco)
  • Portal Utusan
  • SMK Tunku . Sabah
  • SPLKM
  • TV/Radio online
  • Ukhwah .com
  • Utusan Malaysia

Waktu Solat


Tema Tetingkap Gambar. Dikuasakan oleh Blogger.