26 Sep 2011

SOALAN NOVEL PMR 2011

BM - Novel


Novel
Pengajaran – Jawapan lengkap
 
          Pengajaran yang berguna digarap dengan kemas oleh pengarang, Mohd Ismail Sarbini melalui perjuangan penduduk Kampung Pasir Salak menentang penjajah.
 
       Rasa cinta akan tanah air yang dimiliki oleh anggota masayarakat boleh menyelamatkan tanah air. Hal ini dapat di lihat pada penduduk Kampung Pasir Salak yang berusaha bersungguh-sungguh untuk mempertahan tanah air dengan berjuang tanpa mengenal erti putus asa
 
      Lazimnya semangat yang tinggi ketika berjuang di perlukan supaya negara terselamat daripada ancaman musuh . Pengajaran ini ditonjolkan melalui penduduk Kampung Pasir Salak yang enggan menyerah kalah walaupun mereka tahu musuh menggunakan senjata moden.
 
        Selain itu,amalan masayarakat yang suka melakukan sesuatu kerja dalam bentuk kerjasama atau berkumpulan menjadi pengajaran penting novel ini. Hal ini dapat dilihat pada penduduk Kampung Pasir Salak ketika  mereka bekerjasama membina pondok kawalan dan juga membuat rondaan pada waktu malam untuk menjaga keselamatan kampung mereka.
 
Watak – poin utama
 
 Pahlawan Pasir Salak
 
     Deli ialah seorang anak muda belasan tahun. Beliau ialah anak kepada Pak Itam dan Mak Mah. Deli berbadan tegap dan berkulit agak cerah. Dia sentiasa berkawan baik dengan Lamin dan Akub.
 
      Deli seorang yang berani . Dia berani melawan wakil Inggeris yang dating ke warungnya untuk mengutip cukai.
       Deli seorang yang mempunyai rasa cinta akan tanah air kerana dia turut bersama-sama mempertahankan Pasir Salak daripada ancaman penjajah Inggeris.
       Deli patuh kepada arahan ayahnya yang menyuruh dia berlatih silat di rumah Datuk Maharajalela
       Mempunyai semangat yang tinggi untuk melawan Inggeris walaupun Inggeris menekan penduduk Pasir Salak.
 
Panas Salju
 
        Bushrah merupakan seorang guru di sekolah Bandar Tun Razak. Watak ini juga menjadi ibu kepadfa Nadhirah dan Nazli. Dia merupakan penderma hati kepada Nadhirah. Dia meninggal dunia selepas kira-kira lima tahun pemindahan hatinya ke badan Nadhirah dilakukan
 
        Bushrah ialah seorang yang penyayang. Perwatakan ini ditonjolkan melalui sifat kasih sayangnya kepada suami dan anak-anak. Sifat ini juga terbukti melalui pengorbanan yang amat besar dilakukannya , iaitu menderma sebahagian hatinya kepada anaknya, Nadhirah demi kasih sayangnya terhadap keluarga.
 
       Sifat tanggungjawab Bushrah menjadikannya sebagai seorang isteri yang tidak lupa tanggungjawabnya terhadap rumah tangga walaupun bertugas sebagai seorang guru. Dia juga tidak lupa akan tanggungjawabnya terhadap ibu bapanya dengan mengirimkan wang belanja untuk orang tuanya.
 
 
·         tabah hati
·         setia pada suami
 
Pahlawan Pasir Salak
      Datuk Maharajalela merupakan Penghulu Kampung Pasir Salak. Di rumah beliau terhadap gelanggang silat bagi melatih anak-anak muda kampung. Seorang yang berpengalaman mentadbir kampungnya sehingga disegani oleh penduduk.
      Pelbagai tindakan yang diambil memperlihat sikapnya yang cinta akan tanah air. Beliau member semangat kepada penduduk Pasir Salak supaya berjuang dan melarang penduduk membayar cukau kepada Inggeris
       Tindakannnya nekad dan tidak menghiraukan bahaya. Beliau membakar pondik mengutip cukai dan mengoyak suray kenyataan mengutip cukai
       Beliau bertindak mengikut pemikiran dan bukannya perasaan. Beliau tidak membenarkan poengikut-pengikutnya bertindak melulu kepada wakil-wakil Inggeris yang sedang mengutip cukai.
 
NOVEL MENITI KACA- NILAI KEBERANIAN WATAK UTAMA
Dalam novel Meniti Kaca karya Raja Sabaruddin Abdullah, peristiwa yang mengambarkan keberanian ialah fitnah yang dilemparkan kepada Nazar. Watak utama dalam novel ini, Nazar difitnah kerana hubungannya dengan Zainab. Walaupun penduduk kampung menyebarkan fitnah ini, namun  Nazar berani menghadapi cemuhan penduduk kampung.
Selain itu, peristiwa ibu Nazar diserang penyakit nanar juga menampilkan keberanian watak Nazar. Nazar tidak takut dengan penyakit ibunya , malah berikhtiar mengubatnya. Lantaran daripada gagal mengubati penyakit ibunya,Nazar berani menghadapi hakikatnya dan menerima ketentuan takdir.
 
 
 
BM Kertas 2
 
 
Novel- Teknik penceritaan
Meniti Kaca
     Pengarang novel Meniti Kaca , R. Sabaruddin R Abdullah menggunakan  beberapa teknik penceritaan yang berbeza bagi menarik minat pembaca.
     Salah satu teknik yang digunakan ialah teknik saspens. Ibu Nazar, Mahyun yang tidak siuman didapati hilang dari rumah. Orang-orang kampung mencari ibunya dengan penuh debaran.
     Debaran itu berakhir dengan terjumpanya ibu Nazar tidak bernyawa tersepit di celah batang pokok kelapa di tepi sungai. Peristiwa kematian ibu Nazar itu disampaikan oleh pengarang dengan teknik kejutan yang menghayat hati pembaca.
     Selain itu, watak utama iaitu Nazar banyak digambarkan melalui teknik monolog dalaman. Pelbagai dugaan yang dihadapi oleh Nazar telah menyemaikan satu semangat untuk terus berusaha lebih gigih untuk mencapai kejayaan. Semangat ini dikuatkan melalui bisikan dalam hati Nazar.
 
 
 
 
Pahlawan Pasir Salak
 
      Teknik penceritaan yang berbeza  digunakan oleh pengarang novel Pahlawan Pasir Salak bagi menarik minat pembaca.
      Salah satu teknik yang digunakan ialah teknik imbas kembali. Dalam cerita ini, Pak Wan, orang kanan Dato Maharajalela teringat kembali akan anak buahnya yang sudah meninggal dunia akibat dipatuk ular. Teknik  penceritaan ini membuat hati pembaca sayu dan pilu.
      Selain itu teknik dialog juga digunakan melalui perbualan Datuk Maharajalela dan anak buahnya Deli yang banyak terlibat dalam perbincangan untuk menghalang pemungutan cukai oleh penjajah Inggeris. Tambahan pula teknik dialog ini memudahkan pembaca mengikuti jalan cerita novel ini.
      Novel ini diakhiri dengan teknik saspens. Residen British ,. JWW Birch telah mati dibunuh di sungai berhampiran Kampung Pasir Salak oleh Seputum. Peristiwa ini member saspens dan kepuasan kepada pembaca kerana anak Melayu dapat membela kedaulatan bangsa dengan menghapuskan penjajah.
Bahagian B
Soalan gambar
 
Graf yang menunjukkan jumlah kedatangan pelancong asing ke Malaysia
Huraikan pendapat anda tentang faedah-faedah menerima kedatangan pelancong asing
 Tips:
      Dapat memperkenalkan negara kita kepada orang luar- pelancong yang pulang akan menceritakan kepada rakan-rakan mengenai keunikan negara kita
      Dapat meningkatkan ekonomi negara kita –pelancong asing membelanjakan wang mereka untuk tujuan penginapan, pengangkutan dan makan minum
      Kemudahan yang dinikmati oleh penduduk tempatan- kedatangan pelancong asing turut member kemudahan infrastruktur kepada penduduk tempatan- penyediaan prasarana ini bukan hanya untuk pelancong tetapi untuk penduduk tempatan juga
      Dapat memperkenalkan barangan industri negara kita termasuk kraftangan dan batik
      Memberi  peluang pekerjaan kepada penduduk tempatan yang terlibat dengan industry pelancongan.
 
 
Bahagian C
 
1.       Sebuah kilang pembuatan barangan daripada getah berhampiran dengan kawasan tempat tinggal anda telah menimbulkan pelbagai madsalah kepada penduduk . Sebagai wakil penduduk , anda diminta menulis sepucuk surat aduan kepada pihak yang berkenaan. Sediakan sureat tersebiut selengkapnya
2.       “Kemasukan pekerja asing lebih banyak membawa keburukan kepada negara”. Sebagai pencadang pertama, bahaskan tajuk di atas dengan lengkap.
3.       Anda terpilih untuk menyertai satu pertandingan syarahan daerah . Tajuk syarahan anda ialah ‘Faktor-faktor Pemusnahan Hutan”. Tuklis teks syarahan anda selengkapnya.
4.       Berdasarkan perangkaan, kadar jenayah di negara kita semakin hari semakin meningkat. Pada pendapat anda , bagaimanakah cara untuk membendung masalah jenayah di negara kita?
5.       Anda telah membaca sebuah novel remaja dan anda mendapati novel itu sungguh menarik. Buat satu ulasan tentang novel tersebut.
 
 
Bahagian D
 
 Huraikan watak dan 2 perwatakan daripada dua novel yang dikaji.
 
 
Kajian soalan-soalan tahun lepas
 
Soalan tajuk yang pernah keluar dalam PMR – 8 tahun terakhir
1.       Makan buah-buahan tempatan
2.       Peranan masayarakat menangani pelbagai gejala negatif
3.       Kitar Semula
4.       Kebaikan bergotong royong
5.       Sukan Menyatupadukan Rakyat
6.       Pembentukan disiplin anak-anak bermula dari rumah
7.       Perkembangan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT)
8.       Keluarga memainkan peranan penting dalam membentuk keperibadian anak-anak
9.       Pengangkutan membantu pembangunan negara
10.   Kesan Banjir
11.   Akademik dan kokurikulum penting untuk melahirakan pelajar cemerlang
12.   Ibu bapa mempunyai peranan penting memupuk minat membaca dalam kalangan anak-anak
13.   Amalan budi bahasa banyak faedahnya
14.   Kempen memerangi nyamuk aedes
15.   Usaha-usaha mempopularkan permainan tradisional
16.   Ibu bapa memainkan peranan yang penting dalam mendidik anak-anak
17.   Keselamatan di Jalan Raya
18.   Amalan Menabung
19.   Kepentingan Pusat Sumber
20.   Amalan membaca
21.   Sukan memupuk perpaduan nasional
22.   Punca-punca keracunan makanan
23.   Penglibatan remaja dalam gejala sosial didorong oleh rakan sebaya
 
 
 Novel
 
1.       Latar tempat, masa, masyarakat
2.       Perbandingan watak utama dan watak sampingan
3.       Sikap membantu- dua peristiwa dari dua novel
4.       3 latar tempat – contoh peristiwa
5.       Tema dan persoalan
6.       3 perwatakan watak utama yang menarik
7.       Nilai- bekerjasama, bertanggungjawab , kegigihan- satu peristiwa setiap satu
8.       3 persoalan kegigihan