11 Jul 2011

KARANGAN BAHAGIAN B PMR

Soalan Kertas Dua : Bahagain B
PENILAIAN MENENGAH RENDAH
BAHASA MELAYU
Kod 02/02
 
BAHAGIAN B
KARANGAN BERPADU

 
Pengenalan
 
  -  Calon diminta menjawab karangan berdasarkan bahan rangsangan sama ada
     dalam bentuk gambar, bahan grafik, jadual dan sebagainya.
  -  Biasanya tajuk yang dikemukakan adalah tentang  kemasyarakatan,
     keceriaan, kesihatan, pencemaran,  dan sebagainya.
  -  Panjang karangan berdasarkan bahan rangangan ini hendaklah  tidak
     melebihi 120 patah perkataan.
  -  Karangan mesti disiapkan dalam tempoh masa 25 minit.
  -  Markah yang diperuntukan ialah 20 markah.
  -  Calon dinasihatkan agar banyak membaca bahan-bahan daripada majalah,
     internet dan sebagainya untuk menambahkan pengetahuan.
  -  Karangan berdasrekan bahan rangsangan juga memerlukan calon untuk
     berfikiran kreatif dan kritis.
 
 Teknik Menjawab
  1.  Baca dan fahamkan kehendak soalan.
  2.  Cari  kata kunci  atau tugasan / kehendak soalan.
        a.  Huraikan pendapat anda tentang aktiviti riadah berdasarkan gambar
             yang diberi.
        b.  Huraikan pendapat anda tentang  amalan-amalan murni berdasarkan
             gambar yang diberi.
        c.  Huraikan pendapat anda tentang  kegunaan bahan-bahan terbuang
             berdasarkan gambar yang diberi.
  3.  Buat rangka karangan yang mengandungi  pendahuluan, isi dan  penutup.
  4.  Sebaik-baiknya kemukakan empat isi utama.
  5.  Baca karangan yang sudah siap ditulis untuk mengesan apa-apa
       kesalahan yang mungkin terdapat seperti tanda baca, ejaan, kosa kata,
       dan sebagainya.

  Contoh:           
  Lihat gambar di bawah dengan teliti. Huraikan pendapat anda tentang aktiviti
  bergotong-royong di sekolah anda. Panjang huraian anda hendaklah tidak
  lebih daripada 120 patah perkataan.
 

   Aktiviti bergotong-royong di sekolah saya sering diadakan terutama pada hujung minggu atau cuti persekolahan. Semua warga sekolah terlibat dalam aktiviti tersebut. Lazimnya kami mengambil masa selama dua hingga tiga jam setiap kali aktiviti dijalankan.
 
   Sebelum itu, Guru Penyelaras Program akan memberi taklimat tentng pembahagian kerja. Ada yang membersihkan bilik-bilik darjah, kawasan padang, mengecat bangunan, membersihkan tingkap, mengutip sampah, dan sebagainya.
 
   Sebenarnya bekerjasama dalam membersihkan kawasan sekolah banyak memberi faedah. Bukan sahaja kawasan sekolah menjadi bersih, ceria, dan kemas malah amalan murni ini dapat menghapuskan tempat pembiakan nyamuk dan seranga lain yang menyebabkan penyakit. Di samping itu, secara tidak langsung hubungan antara warga sekolah dengan ibu bapa juga dapat dieratkan.
 
   Selain murid-murid, pihak yang turut bekerjasama menjalankan aktiviti gotong-royong pada hari itu ialah guru-guru, pekerja sekolah, dan ibu bapa murid yang berkesempatan. Mereka membuat kerja-kerja yang lebih berat seperti mengangkat kerusi meja yang rosak ke dalam lori untuk dihapus kira, membersihkan longkang, dan mencantas dahan pokok.
 
   Kesimpulannya aktiviti bergotong-royong yang telah dilaksanakan di sekolah patut diteruskan dari semasa ke semasa. Oleh itu, semua pihak perlu bekerjasama supaya persekitaran sekolah sentaisa bersih dan ceria.

 
©2009 Zainudin bin Dirin