RANCANGAN PELAJARAN SAJAK "HARGA REMAJA" (A LESSON PLAN FOR LITERATURE COMPONENT)
Kelas: 4 Sains 5 Tarikh: 4 Februari 2010 (Khamis)
Jumlah murid: 37 orang Masa: 8.45 - 9.25 pagi
Mata Pelajaran: Bahasa Melayu
Bidang Pembelajaran: Pemahaman Komsas
Tajuk: Sajak "Harga Remaja"
Kemahiran (Huraian Sukatan):
Objektif Am: Murid menghargai keindahan karya sastera yang puitis
Objektif Khusus:
1) Memprosakan sajak rangkap demi rangkap
2) Membina item soalan petikan dan soalan KBKK
Pengetahuan sedia ada: Murid terlebih dahulu telah membaca sajak di rumah.
Set Induksi:
Guru bertanya soalan-soalan ringkas berikut:
1) Mengapa agaknya sajak berjudul "Harga Remaja"?
2) Sekarang kita buat undian belah bahagi tentang mudahnya memahami sajak "Harga Remaja".
Berapa orang mahu memberi penarafan A, B dan C?
3) Siapa boleh beritahu kelas, berapakah harga remaja yang ditemui dalam sajak?
Aktiviti:
1) Sekumpulan murid mendeklamasi sajak secara lantang
2) Murid mencadangkan maksud sajak rangkap demi rangkap
3) Murid melengkapkan modul soalan petikan dan soalan KBKK yang diedarkan.
Penilaian:
Guru menanyakan soalan:
1) Secara keseluruhan, apakah mesej yang hendak disampaikan oleh penyajak?
2) Nyatakan jenis-jenis item soalan yang boleh dibina berdasarkan petikan sajak?
3) Apakah yang membezakan soalan petikan dengan soalan KBKK?
Alat / Bahan Bantu Mengajar:
1) Antologi "Harga Remaja"
2) Modul soalan
Tugasan lanjutan:
Membuat cadangan jawapan berdasarkan tiga item soalan yang dipilih daripada cadangan murid.
Lampiran:
Modul soalan
Jumlah murid: 37 orang Masa: 8.45 - 9.25 pagi
Mata Pelajaran: Bahasa Melayu
Bidang Pembelajaran: Pemahaman Komsas
Tajuk: Sajak "Harga Remaja"
Kemahiran (Huraian Sukatan):
Objektif Am: Murid menghargai keindahan karya sastera yang puitis
Objektif Khusus:
1) Memprosakan sajak rangkap demi rangkap
2) Membina item soalan petikan dan soalan KBKK
Pengetahuan sedia ada: Murid terlebih dahulu telah membaca sajak di rumah.
Set Induksi:
Guru bertanya soalan-soalan ringkas berikut:
1) Mengapa agaknya sajak berjudul "Harga Remaja"?
2) Sekarang kita buat undian belah bahagi tentang mudahnya memahami sajak "Harga Remaja".
Berapa orang mahu memberi penarafan A, B dan C?
3) Siapa boleh beritahu kelas, berapakah harga remaja yang ditemui dalam sajak?
Aktiviti:
1) Sekumpulan murid mendeklamasi sajak secara lantang
2) Murid mencadangkan maksud sajak rangkap demi rangkap
3) Murid melengkapkan modul soalan petikan dan soalan KBKK yang diedarkan.
Penilaian:
Guru menanyakan soalan:
1) Secara keseluruhan, apakah mesej yang hendak disampaikan oleh penyajak?
2) Nyatakan jenis-jenis item soalan yang boleh dibina berdasarkan petikan sajak?
3) Apakah yang membezakan soalan petikan dengan soalan KBKK?
Alat / Bahan Bantu Mengajar:
1) Antologi "Harga Remaja"
2) Modul soalan
Tugasan lanjutan:
Membuat cadangan jawapan berdasarkan tiga item soalan yang dipilih daripada cadangan murid.
Lampiran:
Modul soalan