27 Feb 2011

Kuasa Hijrah Untuk Merubah Diri

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Saya kembali semula menulis di blog Motivasi Pembangunan Diri, berkongsi ilmu, hikmah dan amal untuk kebaikan kita bersama. Kali ini saya mengulas sebuah buku.

Buku motivasi terbaru tulisan Dr Fadzilah Kamsah dan Ahmad Fadzli Yusof sungguh menyeronokkan untuk di baca. Ia sungguh memotivasikan!.

Kini terjawap sudah satu persoalan, sebab kita sukar untuk berubah sikap kerana tiada strategi & tips yang boleh dijadikan panduan untuk merubah sikap diri kita sendiri. Semuanya ada di dalam buku motivasi ni.

Banyak beza di antara buku tulisan Dr Tuah Iskandar dan buku dari Dr Fadzilah Kamsah. Tips motivasi dari Dr Fadzilah Kamsah dipersembahkan dengan cara santai, step by step, langkah demi langkah dan dalam urutan bab, manakala motivasi dari Dr Tuah Iskandar pula lebih kepada pengajaran dari kisah-kisah benar yang dilalui sendiri olehnya, dari pengamatan dan pemerhatian beliau.

Dalam kisah-kisah benar tu, Dr Tuah menyelitkan motivasi, membawa kita lebih banyak berfikir. Dr Fadzilah pula memberi tips motivasi direct to the point.

Saya menyarakankan Anda untuk membaca buku Kuasa Hijrah Kuasa Untuk Berubah kerana buku ini:

1. Mengandungi tips motivasi yang di susun dengan cara yang santai, relaks dan bersahaja tanpa bahasa penulisan berbunga-bunga. Kesemuanya direct to the point tanpa penerangan akademik yang berjela-jela.

Bahkan, ketika membaca buku ini, saya sungguh terkejut kerana ia berbeza dengan buku-buku motivasi yang dah saya baca sebelum ini. Ia ada Petua Hijrah, aktiviti-aktiviti simulasi untuk motivasi diri dan rumusan di setiap bab bagi memudahkan Anda mengingati point-point yang memotivasikan Anda.

2. Contoh-contoh semangat motivasi sebenar dari tokoh-tokoh sebenar yang "real-life". Kesemuanya dikumpul dalam 55 Petua Hijrah.

Antara nama-nama yang dimasukkan dalam buku motivasi ni adalah Dr Irfan Khairi, Tuan Haji Syed Moheeb Syed Kamaruzzaman, Dr Rusly Abdullah (Chef Li), Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhari, Nizal Mohammad, Ustaz Fauzi Mustapha, Akhill Hayy, Prof Dr Sheikh Baba, Jackie Chan dan Hafiz Hashim.

3. Tips-tips yang boleh Anda ikuti untuk meransang perubahan diri ke arah level yang lebih baik garapan daripada Dr Fadzilah Kamsah, ditulis dalam kolum khas bertajuk "Hikmah Hijrah DMFK" ( DMFK adalah singkatan daripada Dr Mohd Fadzilah Kamsah). Wow! Mungkin satu hari saya mahu meletak singkatan nama saya ke DMSA, er, Dr Mohd Shukri Abdullah!

4. Panduan mudah langkah demi langkah ke arah perubahan jati diri ke tahap yang lebih baik, lebih berdaya saing dan ke level yang lebih tinggi dari yang sebelumnya. Bila selesai membaca beberapa bab, secara automatik Anda akan terdorong untuk menilai diri sendiri. Selain itu, ia bukan sahaja mengandungi input motivasi teori, tapi lebih kepada praktikal.

Buku ini meransang perubahan sikap, perubahan mindset dan perubahan attitude. Hasil dari aktiviti-aktiviti yang disarankan oleh Dr Fadzilah Kamsah dan Ahmad Fadzly Yusof, Anda akan membuat kesimpulan bahawa hanya sikap yang baik-baik saja akan membawa Anda kepada kejayaan.

Sikap yang buruk hanya akan menghadkan potensi diri, mengurung bakat yang sedia ada dan menghalang kebolehan Anda dari berkembang. Jadi, mengapa Anda memilih menjadi orang yang biasa sedangkan Anda mempunyai potensi untuk menjadi luar biasa?

Buang sikap-sikap yang buruk (malas, tak suka memajukan diri, kurang berusaha) dan hijrahkan diri Anda kepada sikap yang lebih baik (kerana ia membawa Anda kepada kejayaan) seperti rajin, berkarisma, berpirinsip dan bermotivasi.

Baca buku Dr Fadzilah Kamsah ni dan Anda akan rasa perbezaannya. Tak percaya?

Beli satu hari ini juga !