8 Okt 2013

Kaedah Improvisasi

4          SUBTOPIK :             IMPROVISASI
            MASA:                       120 MINIT
            OBJEKTIF:
                        i.          Membuat improvisasi secara spontan
                        ii.         Mengembang daya imaginasi dan kreativiti murid-murid
                        iii.        Menjadikan pengajaran dan pembelajaran lebih menarik
            LANGKAH PELAKSANAAN:
                        i.          Sediakan alat atau situasi yang sesuai untuk improvisasi
                        ii.         Peserta tampil ke hadapan kelas untuk melakukan improvisasi
                        iii.        Peserta dalam kumpulan 10 orang melakukan improvisasi secara
                                   bergilir-gilir.
                        iv.        Perserta melakukan improvisasi secara spontan
            RUMUSAN
            Peserta dapat melaksanakan aktiviti improvisasi mengikut perancangan. 
            BAHAN KURSUS:
-       Merupakan satu aksi fizikal yang tidak memerlukan latihan.  Ia terjadi tanpa dirancang – tetapi selalunya melalui pengalaman atau desakan yang kuat dari dalam diri atau imaginasi.

-       Merupakan satu cara menyampaikan mesej dengan menggunakan isyarat, pergerakan badan atau suara.

            Jenis-jenis improvisasi
      i.          Improvisasi yang berdasarkan situasi / Suasana
-       Suasana di pasar
-       Suasana pilihanraya
-       Pertemuan dua sahabat
-       Satu kejadian di stesen bas
-       Tinggal seorang diri, terdengar pintu diketuk
-       Didatangi seorang pengemis
-       Bertemu seorang gadis yang hampir serupa dengan saudara yang sudah meninggal dunia.
-       Menerima satu bungkusan misteri
-       Melihat perlawanan bola sepak
-       Menonton cerita seram.
Boleh dijalankan secara individu atau berkumpulan.
-       Murid dikehendaki melakonkan aksi berdasarkan situasi yang digambarkan oleh guru.
Contohnya:
Anda sendirian di rumah. Hujan lebat mencurah-curah. Kilat sabung-menyabung.  Anda berasa amat takut. Bekalan elektrik terputus.
Anda teringat ajakan ibu bapa supaya menyertai mereka pulang ke kampung.  Timbul kekesalan di hati anda.
Tiba-tiba anda terdengar ketukan di pintu.  Anda pasti di luar itu bukan ibu bapa anda.
Apakah tindakan anda?  Lakonkan.
1.    Improvisasi berdasarkan alat/benda.
Sama ada guru menyediakan alat atau alat yang dimiliki murid.
Contoh 1: Sebilah pedang
Murid mungkin akan membayangkan pahlawan gagah berani dan mungkin garang.



     
Contoh 2: Gayung / tali /tongkat /serampang / pisau

Pilih 8 orang murid. Arahkan mereka duduk dalam bulatan.  Berikan alat yang telah dipilih dan minta mereka fikirkan kegunaan alat tersebut.

Lakonkan aksi yang sesuai dengan idea yang hendak disampaikan.

2.    Improvisasi berdasarkan watak.
Ibu tua yang kesepian ditinggalkan anak kesayangan tanpa khabar berita.  Setiap hari Si Ibu akan duduk di beranda rumah memandang ke jalan raya menanti kepulangan anaknya.  Dari kejauhan Si Ibu melihat seorang pemuda yang mirip anaknya menuju ke rumahnya.
Lakonkan aksi Si Ibu.
3.    Improvisasi berdasarkan petunjuk.
Guru memberikan beberapa patah perkataan sebagai rangsangan dan murid dikehendaki menyambungnya menjadi ayat atau sebuah cerita.
            Contoh:
            Pilih beberapa orang murid ke hadapan kelas.  Guru memberikan sebaris ayat dan murid-murid tersebut diminta menyambung ayat tersebut secara bergilir-gilir sehingga murid-murid itu kehabisan idea.
·         Lelaki itu berjalan seorang diri.
·         Dia tersenyum malu.
·         Emak sudah menasihatkan kamu berkali-kali.
·         Dia masih ingat lagi.
·         Aku akan menolak pinangannya.
·         Puas sudah dia mencari cincin pemberian kekasihnya.
·         Ahmad berasa amat kecewa.
·         Kita perlu berikan bantuan dengan segera.
·         Aku merenung jauh keluar jendela.

4.    Improvisasi berdasarkan kostum.

Pakaian, topi selendang dan barang kemas akan dapat mencipta pelbagai jenis perwatakan.  Murid melalui pengalaman dan imaginasi mereka akan dapat melakukan aksi spontan.

Contoh:

Guru memberi  seorang murid pakaian kebaya dan selendang sementara seorang pelajar lain diberikan pula seluar jean dan kemeja T.  Aksi pelajar pasti berbeza.

TUGASAN KUMPULAN
Peserta melakukan improvisasi bagi setiap jenis elemen yang telah dijelaskan dalam bahan kursus.