25 Jul 2012


ISU KESIHATAN : Sakit mental dalam kalangan pekerja isyarat untuk majikan




RAMAI pekerja berhenti secara tiba-tiba; ramai pekerja kerap bercuti sakit; ramai pekerja ponteng; ramai pekerja yang menurun kualiti  dan produktiviti; budaya ampu-mengampu berleluasa; budaya tikam belakang  sesama kakitangan; dan budaya gosip tidak sihat sesama anggota syarikat adalah tanda sesebuah organisasi syarikat itu mempunyai persekitaran kerja tidak sihat dan memiliki pekerja yang mengalami masalah mental.

Pakar psikiatri, Profesor Mohamad Hussain Habil berkata, budaya suasana tempat kerja tidak sihat seperti ini berpotensi besar memberi tekanan kepada pekerja yang akhirnya menjadi penyumbang besar kepada masalah mental dan kemurungan.

“Ramai tidak sedar atau tidak ambil endah dengan tekanan yang dialami di tempat kerja. Kebanyakan masyarakat memikirkan hal ini sebagai perkara biasa dan hanya membiarkannya tanpa diambil sebarang langkah pemulihan atau rawatan.

Sedangkan, tanpa diketahui sebahagian sakit mental iaitu kemurungan berpunca daripada masalah di tempat kerja yang menjadi penyumbang kepada kecelaruan pemikiran akibat arahan ketua yang tidak jelas, masalah komunikasi, pembahagian tugasan kerja yang tidak seimbang, ketua pilih kasih termasuk gangguan seksual,” katanya.

Menurutnya, jika majikan atau organisasi syarikat gagal mengesan atau mengambil pendekatan dan membiarkannya, untuk jangka masa panjang memberi kesan negatif.

“Kesannya tidak kepada pekerja itu semata-mata, malah majikan turut berdepan kerugian dari segi produktiviti mutu pekerja,” katanya sambil memberitahu, menjadi tanggungjawab majikan menyediakan persekitaran tempat kerja baik dan selamat dengan mewujudkan saingan sihat sesama kakitangan.

“Penyediaan tempat kerja yang kondusif boleh menjadi motivasi kepada pekerja bagi menyumbang hasil kerja yang optimum, berproduktiviti tinggi serta meningkatkan keperibadian dan kepuasan diri,” katanya.

Sekiranya berlaku tanda-tanda negatif demikian di dalam organisasi, syarikat perlu segera mencari penyelesaian agar jangan sampai sudah terhantuk baru terngadah.

Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/