13 Mac 2012


Tingkatan
Dua
Masa
80 Minit
Genre
Drama
Tajuk
Hemodialisis


Fokus
Utama
10.6
Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa dan sudut pandangan.
Aras 2
(iii)
Menghuraikan watak dan perwatakan serta latar masyarakat

Fokus Sampingan
9.1
Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa, dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif.
Aras 1
(i)
Memilih kata, pelbagai ayat yang sesuai untuk menyampaikan maklumat.

Objektif

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

i.      Menyenaraikan watak dan perwatakan yang terdapat dalam teks.

ii.     Mengemukakan hujah yang sesuai tentang pendirian watak.

iii.    Menyenaraikan lima contoh ayat perintah yang terdapat dalalm teks.

Kemahiran Bahasa
Kemahiran mendengar dan bertutur
Kemahiran menulis
Sistem Bahasa
Tatabahasa:      Ayat perintah
Kosa kata:         Hemodialisis, berkaliber, kongkong
Pengisian Kurikulum

Ilmu:   Sosio budaya, peraturan, kesihatan
Nilai:   Kasih sayang
Kemahiran Bernilai Tambah

Kemahiran Berfikir:       Klasifikasi/KBKK
Kecerdasan pelbagai:   Teknologi maklumat dan komunikasi


Langkah
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Penilaian
Formatif
KBT / Catatan

Set
Induksi









·     Guru menunjukkan gambar mesin hemodialisis.

·     Guru menanyakan beberapa soalan berkaitan gambar.

·     Guru mengaitkan perkara yang dibincangkan dengan isi pelajaran pada hari ini.





1














Main Peranan

·   Guru membahagikan murid kepada 5 kumpulan dan setiap kumpulan diberi peranan masing-masing.

Ø  Kumpulan 1 – Abah
Ø  Kumpulan 2 – Dr. Afif
Ø  Kumpulan 3 – Fatin Atiqah
Ø  Kumpulan 4 – Mama
Ø  Kumpulan 5 – Nabilah

·   Guru meminta murid membaca teks dan menghayati peranan masing-masing.

·   Guru meminta setiap kumpulan          memilih wakil untuk membentangkan      hasil perbincangan kumpulan masing-masing.

·   Guru memberi respons terhadap       jawapan murid.




Objektif (i)
tercapai

KBT:
Klasifikasi

Lampiran 2

LPG watak dan perwatakan

Lampiran 2

Jawapan LPG


2

·   Guru mengedarkan lembaran kerja untuk dilengkapkan oleh murid.

·   Guru meminta murid melengkapkan rajah dengan perwatakan watak hasil pembentangan kumpulan.

·   Guru dan murid bersama-sama membincangkan jawapan.





Objektif (i) 
tercapai


KBT:
Kecerdasan Pelbagai




3

Tatabahasa: Ayat Perintah

·   Guru meminta murid menggarisi   ayat-ayat perintah yang terdapat dalam teks drama.

·   Guru menjelaskan jenis-jenis ayat     perintah.

·   Guru meminta murid mengenal pasti         dan menyalin/menyenaraikan ayat      perintah yang terdapat dalam teks       drama.
.


Objektif (ii)      tercapai


Lampiran 4
Jawapan ayat perintah.


KBT
Klasifikasi


4













Penilaian dan Peneguhan

·   Guru meminta murid membuat   rumusan tentang pelajaran hari ini.

·   Guru memberi penerangan dan penjelasan tentang isi pelajaran       pada hari ni.


























LAMPIRAN 1:  “MESIN HEMODIALISIS” (LPG 1)















































LAMPIRAN 2 (a)

KAD SITUASI DAN MAIN PERANAN (LPG 2)

 














































LAMPIRAN 3

WATAK DAN PERWATAKAN (LPG 3)


DRAMA HEMODIALISIS

Watak
Perwatakan

Abah





Dr.Afif





Mama





Fatin Atiqah





Nabilah























LAMPIRAN  AYAT PERINTAH

Senarai ayat perintah yang terdapat dalam teks.

  1.  Pergilah ke tandas.
  2.  Alah diamlah awak.
  3.  Panggil sahaja Afif.  Biar dia periksa.
  4.  Jangan. Tak payah
  5.  Awak pergilah jawab
  6.  Alah...,jangan main-mainlah.
  7.  Luangkan sedikit masamu, kerana ayahmu sedang memerlukannya.
  8.  Ha...tengok tu..., dia tidak mahu.
  9.  Abah..., ikut kata saya abah.
  10.  Awak baliklah ke klinik awak tu.
  11.  Awak tinggalkan sahaja pil atau apa-apa yang patut.
  12.  Cuba abah fikir dan cuba abah lihat keadaan abah
  13.  Mama, panggilkan Dr. Leong sekarang.  Suruh dia ke sini terus.
  14.  Tak payah.  Abah kata tak payah.  Buat apa susah-susah.
  15.  Biarkan dia.  Biarkan dia menasihati datuknya.
  16.  Janganlah macam tu.
  17. Jangan.
  18. Nabilah, awak tolong bawa datuk awak ke klinik.
  19. Nanti dulu.
  20. Cuba awak cakap.
  21. Kamu baliklah ke klinik tu
  22. Panggil abang kamu di klinik.  Suruh dia pulang segera.