6 Sep 2011

CIRI-CIRI PELAJAR CEMERLANG-PENDAPAT.


Apa khabar pelajar-pelajar yang disayangi? Selamat datang ke lelaman blog ini. Ini merupakan tugasan pertama anda.
Pelajar yang cemerlang tidak dilahirkan begitu sahaja. Tetapi, menjadi pelajar yang cemerlang merupakan impian bagi setiap pelajar (saya harap begitu). Oleh itu, saya minta agar anda memikirkan persoalan yang berikut:
  • Apakah ciri-ciri pelajar yang cemerlang? Berikan dua ciri.
  • Apakah cara-cara untuk menjadi seorang pelajar yang cemerlang? Berikan dua cara.
  • Apakah strategi yang kamu sendiri akan lakukan untuk menjadi pelajar yang cemerlang?
Tulis pendapat anda berdasarkan soalan-soalan yang diberikan dalam ruangan komen. Tugasan ini perlu dihantarkan kepada Cikgu pada 9 Februari 2009, 5.00 petang.
Kamu harus menulis sekurang-kurangnya antara 100 -150 patah perkataan. Ingat, jangan kurang, jika kurang, markah juga kurang :)
Markah penuh ialah 20. 
Selamat Bertugas!


    1. Nur Hazirah Jimani (205) mengatakan:
      1)Dua ciri pelajar cemerlang ialah pertama, mereka pandai membahagikan masa untuk pelbagai activiti atau pelajaran dan meraka tidak akan bersikap bodoh sombong dan akan tanya soalan jika mereka tidak tahu.
      2)Cara-cara untuk menjadi seorang pelajar yang baik ialah untuk mengulang kaji pelajaran dengan betul dan selalu membuat kerja rumah untuk memahami pelajaran tersebut.
      3)Untuk menjadi pelajar cemerlang, kita boleh mengulang kaji pelajaran dengan betul untuk memahami pelajaran tersebut. Kita tidak boleh malas jika hendak menjadi cemerlang. Kit juga harus selalu mendengar nasihat guru-guru dalam kelas. Kita tidak boleh bersikap bodoh sombong. Kita pun harus pandai membahagikan masa untuk pelbagai aktiviti dan mengulang kaji pelajaran.
      Dikirim 2 years, 7 months ago
    2. Nur Azlifah Bte Mohd Hanifah mengatakan:
      1. Apakah ciri-ciri pelajar cemerlang?Berikan dua ciri.
      Ciri-ciri pelajar cemerlang adalah mempunyai sifat bertanggungjawab dan mempunyai disiplin.
      2.Apakah cara-cara untuk menjadi pelajar yang cemerelang?Berikan dua cara.
      Cara-cara untuk menjadi pelajar yang cemerlang ialah untuk membahagikan masa untuk membuat kerja yang lagi penting daripada yang lain seperti bemain komputer. Kedua, kita harus bertanya dan jangan malu apabila kita tidak tahu sesuatu.
      3. Apakah yang boleh lalukan utnuk menjadi pelajar cemerlang?
      Kita boleh membuat kerja rumah dengan kawan atau mengulang kaji pelajaran bersama kawan kerana kalau kita tidak pasti dengan subjek tersebut, mungkin kawan lain boleh menerangkan masalah itu.
      Dikirim 2 years, 7 months ago
    3. Shaikha Amani mengatakan:
      1)Dua cri pelajar cemerlang ialah harus pandai membahagikan masa untuk belajar dan kedua,dia harus berdisipln.
      2)Dia harus bertanggungjawad untuk menghabiskan kerja rumah dan focus di dalam kelas.
      3)Kita harus sering mengulangkaji pelejaran untuk memahaminya.
      Dikirim 2 years, 6 months ago
    4. Adlyn Farizah mengatakan:
      Apakah ciri-ciri pelajar yang cemerlang? Berikan dua ciri.
      Ciri-ciri pelajar cemerlang ialah mereka bertanggungjawab atas segala kerja yang diberikan seperti kerja rumah dan mereka tidak sombong.
      Apakah cara-cara untuk menjadi seorang pelajar yang cemerlang? Berikan dua cara.
      Cara-cara untuk menjadi seorang pelajar yang cermelang ialah selalu memberi perhatian terhadap guru apabila guru sedang mengajar dan selalu bertanya soalan jika tidak memahami topik atau subjek itu.
      Apakah yang boleh lalukan untuk menjadi pelajar cemerlang?
      Untuk menjadi pelajar cermelang, kita boleh mengulang kaji pelajaran setiap hari supaya tidak terlupa apa yang diajar dan juga membahagikan masa dengan baik supaya kita mempunyai masa untuk belajar dan juga masa untuk berehat dan bermain
      Dikirim 2 years, 6 months ago
    5. Muhd Shahren Bin Mohtov ( 207 ) mengatakan:
      1) Dua ciri pelajar cemerlang ialah pertama, pelajar tersebut harus rajin membuat kerja rumah yang diberikan oleh guru dan kedua, pelajar tersebut pun harus tekun belajar.
      2) Dua cara untuk menjadi pelajar cemerlang ialah pertama, pelajar tersebut boleh mengulang kaji pelajaran di rumah dan kedua, pelajar tersebut boleh berlatih dalam subjek – subjek yang dia lemah dalamnya supaya dia lebih memahami subjek – subjek itu.
      3) Untuk menjadi pelajar cemerlang, kita mesti tekun belajar dan harus rajin membuat kerja rumah yang diberi oleh guru. Kita pun boleh mengulang kaji pelajaran di rumah dan berlatih dalam subjek – subjek yang kita lemah dalamnya supaya kita lebih memahami subjek – subjek itu. Selepas sekolah, kita boleh berjumpa dengan guru dan tanya kepada guru tersebut perkara-perkara yang kita kurang pasti dalam pelajaran kita. Di dalam bilik darjah, kita harus membiasakan diri untuk menulis nota – nota jikalau ada apa – apa benda yang penting dalam sesuatu subjek itu. Kita juga harus pandai membahagikan masa untuk belajar dan untuk pelbagai aktiviti yang lain.
      Dikirim 2 years, 6 months ago
    6. Syarifah Raudah binte Muhammad Yassin mengatakan:
      1) Ciri-ciri pelajar cemerlang ialah pertama mereka harus merendah diri supaya orang tidak akan segan untuk meminta bantuan kerja sekolah daripadanya. Jikalau dia menolong orang yang memerlukan pertolongannya, dia dapat belajar daripada kesilapan orang lain dan dia akan menjadi lebih pandai atau cemerlang. Yang kedua, pelajar tidak harus bangga diri dan harus belajar secara konsisten supaya prestasinya tidak merosot dan akan tetap menjadi pelajar cemerlang.
      2)Untuk menjadi pelajar cemerlang pertama, pelajar harus mencatat nota semasa gurunya sedang mengajar untuk menolong dirinya menelaah bilamasa peperiksaan sudah dekat. Yang kedua, dia harus menanya gurunya bagaimana hendak mendapat keputusan yang cemerlang di mata pelajaran matematiks atau subjek yang dia sangat lemah dan dia harus konsisten untuk mengikut cara gurunya.
      3)Saya akan meminta tolong kawan dan guru saya dalam mata pelajaran saya begitu lemah. Saya akan konsisten untuk menelaah dalam mata pelajaran itu. Saya akan berusaha untuk meminta bantuan keluarga saya dalam pelajaran itu juga. Saya juga akan ke tusyen dengan konsisten jikalau ada dan menanya soalan yang sebanyak-banyak. Saya akan melakukan jadual waktu untuk membahagikan masa bermain, berehat dan belajar. Saya akan mendengar nasihat ibu dan bapa serta guru-guru saya agar tahu apa yang saya lakukan itu betul atau salah. Saya tidak akan mengikut-ikut kawan jikalau dia membuat benda yang tidak sepatutnya dilakukan seperti merokok dan bercinta pada usia ini kerana saya tahu ia akan merosotkan pelajaran saya. Saya akan juga berusaha dengan bersungguh-sungguh dan berdoa agar menjadi pelajar cemerlang.
      Dikirim 2 years, 6 months ago
    7. Muhammad Faiz Fakhrullah mengatakan:
      1) DUa ciri seorang pelajar yang cemerlang ialah mempunyai sifat yang rajin dan membuat tugasan yang diberi oleh guru.
      2)Dua cara untuk menjadi pelajar yang cemerlang ialah mendengar apabila guru sedang mengajar dan membuat tugasan guru yang diberi.
      3)Saya akan membahagikan masa supaya saya boleh belajar , bermain komputar dan membuat tugasan guru.Saya juga akan belajar lebih dalam subjek yang saya lemah.
      Dikirim 2 years, 6 months ago
    8. Nurul Shafiqah Rahim (207) mengatakan:
      1) Apakah ciri-ciri pelajar yang cemerlang? Berikan dua ciri.
      Jawapan : Pelajar tersebut harus tahu bagaimana hendak membahagikan masa antara mas untuk belajar dan juga masa untuk aktiviti ko-korikulum. Dan yang kedua, pelajar harus membuat tugasan sekolah yang diberikan oleh guru untuk dibuat dirumah.
      2)Apakah cara-cara untuk menjadi seorang pelajar yang cemerlang? Berikan dua cara.
      Jawapan : Yang pertama ialah rajin belajar dan berusaha. Tanya kepada guru apabila tidak tahu atau tidak memahami topik atau tugasan itu. Dan yang kedua, bertanggungjawab dengan semua tugasan seperti tugasan rumah ataupun projek-projek yang diberi oleh guru.
      3) Apakah strategi yang kamu sendiri akan lakukan untuk menjadi pelajar yang cemerlang?
      Saya akan membuat sasaran untuk diri saya dan akan memastikan bahawa sasaran itu akan tercapai. Saya juga akan mengulangkaji pelajaran lebih awal sebelum ujian atau peperiksaan tiba. Saya juga akan memberi lebih perhatian apabila guru sedang mengajar. Sedang guru mengajar, saya juga boleh mencatatkan butir-butir ataupun nota-nota yang boleh membantu saya dalam pelajaran. Dan dengan nota-nota ini juga, boleh mengingatkan kembali apa yang telah diajar oleh guru di sekolah.(:
      Dikirim 2 years, 6 months ago
    9. Nur Asyikin (207) mengatakan:
      1) Apakah ciri-ciri pelajar cemerlang? Berikan dua ciri.
      Jawapan : Ciri-ciri bagi pelajar cemerlang ialah pelajar itu harus pandai membahagikan masa supaya pelajarannya tidak diabaikan dan juga harus bersikap berdisiplin .
      2) Apakah cara-cara untuk menjadi pelajar yang cemerlang ? Berikan dua cara.
      Jawapan : Cara yang pertama ialah pelajar harus melaksanakan tugas yang telah diberikan oleh guru sebagai tugasan tambahan.
      Cara yang kedua ialah pelajar tidak harus bersikap bodoh sombong.Mereka harus bertanya jika tidak memahami tentang tugasan tersebut.
      3) Apakah yang boleh dilakukan untuk menjadi pelajar yang cemerlang?
      Jawapan : Pelajar harus tahu bila masanya untuk bermain dan juga belajar.
      Mereka harus fokus di dalam kelas supaya dapat memahami sedikit sebanyak tentang pelajaran itu. Mereka juga boleh melaksanakan apa yang telah diimpikan.
      Mereka juga harus mengulangkaji pelajaran supaya dapat meningkatkan ilmu pengetahuan mereka itu.
      Dikirim 2 years, 6 months ago
    10. Nur Syafiqah Rohizad [207] mengatakan:
      -Apakah ciri-ciri pelajar yang cemerlang? Berikan dua ciri.
      ;Rajin berusaha & Tidak mudah putus asa. -_^
      -Apakah cara-cara untuk menjadi seorang pelajar yang cemerlang? Berikan dua cara.
      ;Memberi perhatian yg penuh apabila guru sedang mengajar &
      Berani bertanya apabila tidak memahag mi tentang sesuatu topik yang
      telah diajar.
      -Apakah strategi yang kamu sendiri akan lakukan untuk menjadi pelajar yang cemerlang?
      ;Untuk menjadi pelajar cemerlang, saya akan belajar dengan tekun dengan
      sikap positif untuk berjaya. Saya juga boleh mengulangkaji pelajaran bersama rakan-rakan kerana saya berasa lebih selesa bersama rakan-rakan tersendiri. Saya pun harus mencatat nota-nota dan butir-butir yg penting apabila guru sedang mengajar & juga harus pandai membahagikan masa supaya saya ada masa-masa terhad untuk aktiviti-aktiviti seharian saya.
      Dikirim 2 years, 6 months ago
    11. Marfiqa Makhfuz (207) mengatakan:
      1) Apakah ciri-ciri pelajar yang cemerlang? Berikan dua ciri.
      Dua ciri pelajar yang cemerlang ialah yang pertama, dia tidak mudah putus asa. Dia akan tetap berusaha untuk mendapatkan impiannya seperti untuk menjadi pelajar yang cemerlang walaupun susah. Yang kedua ialah pelajar itu seorang yang sangat rajin. Dia akan mengambil nota apabila guru sedang mengajar, mencari lebih maklumat tentang topik pelajaran dan mengulangkaji pelajaran setiap kali pulang dari sekolah.
      2) Apakah cara-cara untuk menjadi seorang pelajar yang cemerlang? Berikan dua cara.
      Cara-cara untuk menjadi pelajar yang cemerlang ialah pertama, pelajar itu harus tidak menipu diri sendiri seperti tidak meniru tugasan yang telah diberikan oleh guru kerana dengan membohongi guru, itu bermakna pelajar tersebut membohongi dirinya sendiri juga. Selesaikan tugasan yang diberikan oleh guru dengan penuh ilmu yang telah diberikan oleh guru tentang topik itu. Yang kedua ialah pelajar itu harus fokus dalam mata pelajaran itu. Dia tidak boleh meletak tepi pelajaran dan mengutamakan hal-hal yang tak berfaedah seperti bercinta dan sebagainya.
      3)Apakah strategi yang kamu sendiri akan lakukan untuk menjadi pelajar yang cemerlang?
      Strategi yang saya sendiri akan lalukan ialah membuat pembahagian masa terhadap pelajaran dan hal-hal yang tidak penting dan mengikut pembahagian masa itu dengan bersungguh-sungguh. Saya akan meletak tepi hal-hal yang tidak memperfaedahkan saya. Saya akan cuba mendapatkan impian saya yang iatu menjadi pelajar yang cemeralang dengan menggunakan strategi saya. Insyaallah saya akan berjaya kalau saya tidak putus asa dan jadi pelajar yang rajin. =)
      Dikirim 2 years, 6 months ago
    12. zul (205) mengatakan:
      1) Apakah ciri-ciri pelajar yang cemerlang?
      Ciri-ciri yang pertama ialah untuk menjadi rajin kerana kalau kita tidak rajin belajar, kita tidak akan lulus peperiksaan kita dengan baik. Ciri yang kedua ialah untuk menjadi seorang yang bertanggungjawab kerana kalau guru memberikan kami tugasan rumah, kita harus menghantarnya pada waktu yang tepat.
      2)Apakah cara-cara pelajar yang cemerlang?
      Cara yang pertama ialah untuk memberikan perhatian kepada guru apabila mereka sedang mengajar supaya kita akan faham. Cara yang kedua ialah untuk menghantarkan semua tugasan rumah yang diberikan oleh guru.
      3)Apakah yang boleh dilakukan untuk menjadi seorang pelajar yang cemerlang?
      Kita boleh membuat jadual masa kitta sendiri supaya kita boleh membahagikan masa untuk belajar dan bermain.
      -Zul-
      Dikirim 2 years, 6 months ago
    13. Khairinna Bte Kamal mengatakan:
      1) Apakah ciri-ciri pelajar yang cemerlang? Berikan dua ciri.
      Ciri-ciri seseorang untuk menjadi pelajar cemerlang ialah dia harus bekerja keras dan tidak pututs asa.Dia akan terus balajar rajin-rajin dan bersungguh-sungguh untuk mencapai kejayaan yang diinginkan.Dia tidak akan putus asa dan terus belajar.Pelajar itu juga harus pandai untuk membahagikan masa.
      2) Apakah cara-cara untuk menjadi seorang pelajar yang cemerlang? Berikan dua cara.
      Seseorang itu akan selalu fokus dalam semua pelajaran yang diajar dan akan mengulangkaji untuk lebih memahami subjek atau pelajaran itu.Apabila cikgu mengajar,pelajar itu akan mencatatkan semua nota.Selepas sekolah,pelajar itu akan mengulangkaji pelajaran yang dipelajarinya di sekolah untuk lebih memahami.Membahagikan masa juga penting kerana jika pelajar itu tidak pandai membahagikan masanya,dia akan lebih stres dan bingung.
      3)Apakah strategi yang kamu sendiri akan lakukan untuk menjadi pelajar yang cemerlang?
      Strategi saya adalah saya akan belajar dengan tekun dan bersungguh-sungguh.Jikalau saya tidak faham pelajaran yang diajar,saya akan bertanya kepada guru atau kawan-kawan yang pandai.Saya juga akan membahagikan masa saya dengan betul.Selepas sekolah saya akan mengulangkaji kembali pelajaran yang diajar disekolah.Saya juga tidak akan putus-asa dan belajar bersungguh-sungguh.
      Dikirim 2 years, 6 months ago
    14. Nur Amira mengatakan:
      1) Apakah ciri-ciri pelajar yang cemerlang? Berikan dua ciri.
      Pelajar tersebut haruslah berdisiplin terhadap pelajaran. Dia harus pandai membahagikan waktu. Dia harus rajin mengulang kaji pelajaran yang lemah atau mencatatkan nota-nota yang diberikan cikgu sewaktu pelajaran. Dia juga akan fokus sewaktu pelajaran.
      2) Apakah cara-cara untuk menjadi seorang pelajar yang cemerlang? Berikan dua cara.
      Dia tidak harus meniru tugasan kawannya yang diberikan oleh cikgu. Selesaikan tugasan yang diberikan oleh guru dengan penuh ilmu yang telah diberikan oleh guru tentang topik itu. haruslah meletak tepi hal-hal yang tak penting seperti bercinta,bergaduh.. haruslah bersikap positif terhadap mata pelajaran. Memberi perhatian sewaktu guru mengajar. bertekun dan jangan putus asa senang-senang.
      3)Apakah strategi yang kamu sendiri akan lakukan untuk menjadi pelajar yang cemerlang?
      Saya akan berusaha sebaik mungkin untuk belajar dengan tekun dan meletak tepi hal-hal yang tidak membuat faedah kepada saya. Saya tidak akan berputus asa untuk mencari jawapan yang diingini oleh tugasan saya. Akan bertanya kepada guru jika saya tidak tahu bagaimana untuk buat.
      Dikirim 2 years, 6 months ago
    15. Fazira Nadiah mengatakan:
      1) Apakah ciri-ciri pelajar yang cemerlang? Berikan dua ciri
      Pada pendapat saya ciri- cir pelajar cemerlang.Pertama,sentiasa yakin pada potensi diri sendiri.Jikalau mereka tidak mempunyai keyakinan past mereka akan takut melakukan sesautu yang baik seperti berbual di hadapan kelas.Mereka takut akan diketawai dan di ejek oleh kawan mereka. Kedua, memberikan tumpuan sepenuhnya kepada pelajaran semasa mengikuti pengajaran guru.Mereka harus fokus dalam tiap mata pelajaran. Walaupun keyakinan diri bagus tetapi pelajaran hancur pasti mereka akan gagal kerana tidak tahu mengimbangi diri.
      2) Apakah cara-cara untuk menjadi seorang pelajar yang cemerlang? Berikan dua cara.
      Membuat persediaan awal dalam menghadapi sebarang peperiksaan.Mereka harus sentiasa mengulang kaji pelajaran yang baru saja ajar di sekolah. Supaya tidak tercicir di dalam kelas, ini juga membantu pelajar semasa peperiksaan hampir.Mendapatkan bantuan guru atau kawan-kawan sekelas yang lain apabila gagal mengikuti kelas di atas sebab-sebab tertentu. Pelajar tidak boleh malu untuk menanyakan guru tentang pelajaran yang tidak di fahami. Walaupun semudah atau sudah lama dipelajari atau diulangi tetapi tetap tidak faham harus bertanya.
      3)Apakah strategi yang kamu sendiri akan lakukan untuk menjadi pelajar yang cemerlang?
      Saya selau membaca sebuah topic terdahulu sebelum guru saya mengajar saya. Supaya saya tidak tertinggal atau lebih senang memahami topic atu pelajaran tersebut. Saya juga akan memberi fokus dalam kela s walaupun tidak 100% tetapi saya tetap memberikan fokus. Jika saya tidak memberi kan sepenuh perhatian kepad pelajaran pulang kerumah saya akan memberi 100% fokus kepad buku dan ulangkaj pelajaran tanpa sebarang gangguan.
      Dikirim 2 years, 6 months ago
    16. Nurul AINI 206 mengatakan:
      ciri – ciri pelajar cemelang ialah tidak berputus asa walaupun menghadapi sebarang masalah yang dihadapi.dia tetap bersungguh untuk belejar.Yang kedua ialah harus bersikap positif terhadap pelajaran.walaupun mereka gagal tetapi mereka tetap bersikap positif dan terus berusaha…mereka jarang bersedih hati apabila gagal kerana mereka percaya tentu ada peluang dan pada waktu yang sama mereka akan berusaha lebih gigih lagi.
      mereka harus selesaikan kerja sekolah mereka yang diberi guru mereka.mereka akan lebih bagus dalam akedemik.mereka pun harus dengar dengan penuh perhatian ketika guru sedang mengajar agar mereka akan lebih faham dan bagus dalam bidang akedemi
      saya akan tumpukan perhatian kepda guru saya ketika mengajar.saya mengulangkaji pelajaran atau topik yang diajar oleh guru agar saya lebih faham dalam topik tersebut
      Dikirim 2 years, 6 months ago
    17. Nur Amirah Hakimah (206) mengatakan:
      1) Ciri-ciri pelajar yang cemerlang adalah pertama tidak pernah putus asa dan yang kedua bijak membahagikan masa untuk pelbagai aktiviti.
      2) Cara-cara untuk menjadi seorang pelajar yang cemerlang adalah harus menumpukan sepunuh perhatian apabila cikgu sedang mengajar. Dari situ, kami boleh memahami mata pelajaran tersebut. Cara kedua adalah harus memulangkaji di rumah. Kita tidak harus membuang masa di rumah dengan menonton televisyen ataupun menggunakan komputer tanpa berbuat perkara yang berfaedah. Malah, jika ingin berusaha, harus banyak memulangkaji dirumah.
      3 )Strategi yang akan saya lakukan adalah lebih fokus dalam kelas. Saya akan lebih banyak bertanya kepada cikgu jikalau saya tidak memahami subjek tersebut. Saya juga akan mencatat nota-nota yang penting.
      Dikirim 2 years, 6 months ago
    18. Aziiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiim 206 mengatakan:
      1)Baik, jangan kurang ajar terhadap cikgu.
      2) Jangan datang ke sekolah lambat. jika kita datang sekolah cepat, kita boleh belajar sebelum start assembly. therefore, we can be more pandai. and kalau datang sekolah cepat, kita boleh belajar untuk exam atau apape.
      Pass up kerja rumah. jika kita pass up kerja rumah, kita boleh revise dan kita boleh learn from mistakes. lagipun, kalau tak pass up kerja rumah, cikgu rina akan marah dah kita akan dapat detention 
      3)Saya akan belajar bersungguh-sungguh dan tak lepak lama-lama. Dan jangan lupa buaaaat kerja rumah.
      Done.
      Dikirim 2 years, 6 months ago
    19. Md Shahril 206 mengatakan:
      1)Ciri-ciri seorang pelajar cermelang ialah tidak kurang ajar kepada cikgu dan memberi tumpuan seratus peratusdi dalam kelas.
      2)Seorang pelajar harus selesaikan semua kerja rumahnya,memberi tumpuan seratus peratus di dalam kelas,
      Dikirim 2 years, 6 months ago
    20. Muhd Suffian mengatakan:
      1.Dua sifat yang ada kepada seorang pelajar yang cemerlang ialah beliau tidak mudah berpuus asa dan selalu mencoba walau bagaimanapun selalu gagal,beliau akan mencoba dan mencoba lagi hinnga lulus atau berpuas hati dengan keputusannya.Yang kedua pula beliau harus rajin dan selalu memberi tumpuan seratus peratus apabila berada di dalam kelas.
      2.Pelajar harus bertanggungjawab atas segala tugasan yang diberi oleh guru.Jika pelajar mahu betul-betul cemerlang pelajar harus membuat tugasan sendiri,memberi fokus atas tugasan dan tidak sepatut meniru dari kawan atau apapun.Dan pelajar yang cemerlang harus pandai membahagikan masa.Seperti kegiatan luar darjah,beliau harus tahu bila beliau mahu menghabiskan tugasan sekolah.
      3.Strategi yang saya ada untuk menjadi pelajar yang cemerlang ialah untuk membelajar untuk membahagikan masa untuk pelajaran dan kegiatan luar darjah.Untuk saya agar sukar sedikit kerana saya harus menimbang diantara ‘NCC’,bola sepak dan mata pelajaran saya.Kerana sekarang saya sangat letih kerana saya sekarang ada prtandingan east zone untuk bola.
      FOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOLEMAKKK PENAT BEBBB!!!!!!!!!!!!
      Dikirim 2 years, 6 months ago
    21. Nur Hanani Puteri Jamaludin (206) mengatakan:
      -Apakah ciri-ciri pelajar yang cemerlang? Berikan dua ciri.
      Jawapan: Semua pelajar pasti ingin menjadi cemerlang tidak kira dalam apa-apa bidang sekelipun. Seseorang pelajar bukan sahaja mahir atau handal dalam bidang akademik tetapi juga dalam kegiatan luar darjah. Dan ini patut dicontohi oleh orang ramai agar mereka dapat meyakinkan diri dan berminat untuk belajar bersungguh-sungguh. Inilah yang boleh memberi dorongan kepada pelajar untuk lebih berjaya di masa hadapan kelak nanti. Ciri-ciri yang harus ada pada pelajar ialah pelajar harus bekerja keras untuk menjamin masa depan. Pelajar juga harus berdikari seperti memberi sepenuh perhatiaan kepada pengajaran guru di kelas dan tidak segan silu untuk bertanya sesuatu jika pelajar tidak memahami sesuatu. Itu adalah ciri-ciri yang terperinci bagi pelajar yang cemerlang. Tetepi, bukan itu sahaja, pelajar juga harus pandai membahagikan masa antara dua kegiatan iaitu; kegiatan luar dan dalam darjah. Mereka juga harus berusaha dengan gigih dan bersungguh-sungguh jika mereka benar-benar ingin menjadi cemerlang. Peluang bagi mereka untuk berjaya tidak akan datang begitu sahaja. Dengan itu, pelbagai ciri-ciri yang boleh menentukan kejayaan pelajar tersebut.
      -Apakah cara-cara untuk menjadi seorang pelajar yang cemerlang? Berikan dua cara.
      Jawapan: Diri sendiri yang boleh menentukan kejayaan seseorang. Ini adalah yang paling utama di antaranya kerana perwatakan pelajar itu penting untuk menentukan kejayaan sendiri. Jika diri sendiri tidak berusaha sebagaimanapun dia begitu bijaksana, pelajar itu tidak akan berjaya. Dengan itu, cara-cara untuk menjadi pelajar yang cemerlang ialah pertama, seseorang itu harus rajin untuk melakukan segala tugasan yang telah diberikan kepadanya dengan bersungguh-sungguh. Ini disebabkan, seseoang pelajar itu pasti dapat memahami segala yang telah diajar oleh gurunya. Kedua, pelajar juga harus pandai membahagikan masa. Dengan ini, pelajar terdorong untuk melakukan sesuatu dan mengalakkan pelajar untuk membuat sesuatu tugasan tepat pada waktunya.
      -Apakah strategi yang kamu sendiri akan lakukan untuk menjadi pelajar yang cemerlang?
      Jawapan: Strategi yang saya sendiri akan lakukan untuk menjadi pelajar yang cemerlang ialah memdisiplinkan diri sendiri. Berdisiplin adalah kunci bagi kejayaan seseorang dan ia juga adalah satu strategi yang penting bagi saya kerana seseorang itu harus pandai membahagikan masa. Mendisiplinkan diri sendiri itu dapat memastikan seseorang itu dapat mengatur dan mengimbangi masanya dengan baik antara pelajaran dan kegiatan luar darjah. Dengan berdisiplin, saya juga dapat berupaya untuk mengelakkan diri daripada melakukan kegiatan yang kurang berfaedah dan dapat melakukan tugasan dengan penuh tanggungjawab. Saya juga harus bertanggungjawab dengan apa sahaja yang diberikan. Seseorang yang bertanggungjawab tahu akan kewajiban sebagai seorang pelajar. Seorang yang bertanggungjawab juga dapat menilai antara sesuatu yang baik dan sebaliknya(salah). Dengan demikian, saya dapat menolak pelawaan teman-teman sekiranya mereka mengajak saya untuk melakukan sesuatu yang kurang berfaedah. Pelajar yang berjaya juga tahu menjaga kesihatan mereka dengan menjaga pemakanan serta beriadah atau bersenam dengan kawan-kawan atau ahli keluarga bagi menenangkan fikiran mereka. Kejayaan dapat dikecapi seseorang pelajar itu pastinya hanya akan dapat diraih sekiranya pelajar tersebut berusaha dengan bersungguh-sungguh.
      Nur Hanani Puteri Jamaludin.
      Dikirim 2 years, 6 months ago
    22. Fazira Nadiah(206) mengatakan:
      1) Apakah ciri-ciri pelajar yang cemerlang? Berikan dua ciri.
      Pertama, sentiasa yakin pada potensi diri sendiri. Itu amat penting sekali, jikalau seorang murid tidak mempunyai keyakinan diri. Mereka tidak akan takut untuk berckap di hadapan halayak ramai kerana takut di ketawakan atau diejek. Kedua memberikan tumpuan sepenuhnya kepada pelajaran semasa mengikuti pengajaran guru. Walaupun mereka mempunyai keyakinan diri yang bagus tetapi pelajaran tidak bagus tetap merugiakn peklaja itu. Hidup kita mesti seimbang. Pelajar harus bertanya
      jikalau tidak memahami sesuatu pelajaran tanya kepada kawan-kawan atau guru-guru jikalau tidak seperti bak perpatah “malu bertanya sesat jalan, malu berdayung perahu hanyut”.
      2) Apakah cara-cara untuk menjadi seorang pelajar yang cemerlang? Berikan dua cara.
      Membuat persediaan awal dalam menghadapi sebarang peperiksaan. Pelajar harus membuat persediaan awal sebelum menghadpai apa peperiksaan. Supaya pelajar boleh lulus semua mata pelajaran. Pelajar harus rajin mengulangkaji pelajaran selepas subuah topic sudah selesai supaya lebih memahami Menyiapkan tugasan yang telah diberi oleh guru sama ada kerja dalam kelas atau kerja rumah, dalam tempoh yang ditetapkan oleh guru berkenaan. Jika pelajar berbuat demekian, pelajar akan lebih senang mengikuti pelajaran dan tahu renatk guru mengajar tanpa sembarang komplikasi.
      3)Apakah strategi yang kamu sendiri akan lakukan untuk menjadi pelajar yang cemerlang?
      Saya akan selalu mengulangkaji pelajaran selepas guru selesai mengajar topic itu. Sya juga akan selalu membaca terlebih dahulu tentang sebuah topic sebelum guru mengajarnya. Saya akan selalu membaca buku dalam bahasa inggeris dan bahasa melayu untuk memperbaiki bahasa dan karangan saya . Dengan izin ALLAh saya akan menjadi pelajar yang cemerlang dalam semua mata pelajar.AMIN;)
      Dikirim 2 years, 6 months ago
    23. Nuril Iznira[207] mengatakan:
      Apakah ciri-ciri pelajar yang cemerlang? Berikan dua ciri.
      - Ciri-ciri pelajar cemerlang adalah dia akan selalu mencari kesalahan yang dibuatnya pada kerja sekolah.Dua,dia akan selalu memberikan perhatian semasa kelas dijalankan.
      Apakah cara-cara untuk menjadi seorang pelajar yang cemerlang? Berikan dua cara.
      -Cara-caranya adalah membuat tugas dan menghantarkan kepada guru pada masa yang tepat.Cara yang kedua adalah berusaha dengan penuh gigih.
      Apakah strategi yang kamu sendiri akan lakukan untuk menjadi pelajar yang cemerlang?
      -Saya akan mengambil nota dalam kelas supaya saya boleh mengulangkajinya semula apabila peperiksaan akan datang.Saya juga akan bertanya kepada guru saya apabila saya tidak memahami kerja yang diberikan.
      Dikirim 2 years, 6 months ago
    24. Noramirah Abd Aziz (205) mengatakan:
      1) Ciri-ciri pelajar yang cemerlang ialah ,seseorang itu harus rajin mengulang kaji pelajaran tanpa disuruh bertubi-tubi. Pelajar itu juga harus pandai membahagikan masa dan meletakkan pelajaran dahulu sebelum membuat kerja lain yang tidak penting seperti bermain.
      2)Untuk menjadi pelajar yang cemerlang, seseorang itu harus tekun belajar dan jangan putus asa. Pelajar itu juga harus memberi perhatian yang sepenuhnya terhadap guru yang mengajar dan jangan hayal membuat kerja lain.
      3)Pertama ,saya akan cuba memastikan bahawa saya sudah menyelesaikan semua tugasan sekolah dan menghantar tugasan itu tepat pada waktunya.
      Kedua,saya akan cuba mencari lebih infomasi secara berdikari jika saya masih tidak faham atau masih keliru terhadap sesuatu topik. Seperti melungsuri internet, ke perpustakaan,menanya kawan dan sebagainya…
      Dikirim 2 years, 6 months ago
    25. NURUL AMALIA(205) mengatakan:
      Apakah ciri-ciri pelajar yang cemerlang? Berikan dua ciri.
      Ciri-ciri pelajar yan cemerlang ialah mempunyai sifat bertanggungjawab dan harus pandai membahagikan masa untuk belajar dan bermain supaya pelajar itu tidak lupa untuk belajar dengan tekun.
      Apakah cara-cara untuk menjadi seorang pelajar yang cemerlang? Berikan dua cara.
      Cara-caranya ialah pelajar itu harus bertanya kepada guru jika tidak memahami sesuatu dan harus membuat kerja sekolah yang diberikan dengan bersungguh-sungguh. Pelajar itu tidak harus lupakan kerja sekolah yang diberikan.
      Apakah strategi yang kamu sendiri akan lakukan untuk menjadi pelajar yang cemerlang?
      saya akan belajar dengan tekun dan akan membahagikan masa saya supaya saya tidak akan membuang masa. Saya juga tidak akan berputus asa dan akan mengulangkaji pelajaran saya sebelum terlambat. Saya akan bersikap positif dan akan membuat semua kerja sekolah yang diberikan.
      Dikirim 2 years, 6 months ago
    26. Farhanah mengatakan:
      1)Seorang pelajar cemerlang harus mempunyai semangat untuk bekerja-keras supaya berjaya dalam kehidupannya. Dia tidak harus berat-tulang apabila ia melibatkan pelajaran. Pelajar cemerlang haruslah aktif dalam pelajaran dan harus berasa ghairah untuk melakukan sesuatu, kerana mereka tahu bahawa setiap pelajaran yang mereka belajar akan memberi mereka ilmu pengetahuan dan ini akan menyebabkan mereka cemerlang dalam mata pelajaran mereka. Pelajar cemerlang tidak harus berputus asa apabila tidak dapat melakukan sesuatu, tetapi, dia harus cuba lagi untuk memperbetulkan kesilapannya.
      2) Seorang pelajar yang ingin cemerlang dalam bidang pelajaran dan sukan, haruslah bertungkus-lumus memberi tumpuan dan semangat dalam pelajaran itu. Dia harus tahu bagaimana hendak membahagikan waktu untuk bermain dan waktu untuk belajar. Dalam bidang akademik, dia harus memberi tumpuan kepada setiap mata pelajaran, dan harus memahami apakah yang telah diajarkan oleh guru. Meskipun dia tidak tahu bagaimana hendak meyelesaikan soalan itu, dia harus menggunakan kebijaksanaanya untuk bertanya guru bagaimana hendak menyelesaikannya. Seorang pelajar yang ingin cemerlang dalam bidang sukan, haruslah memberi sepenuh semangat untuk aktiviti tersebut. Dia harus memberitahu diri sendiri bahawa dia boleh melakukan kegiatan sukan itu. Seorang yang ingin cemerlang dalam sukan, haruslah menyakinkan diri bahawa dia belum lagi mencapai matlamat sepenuhnya supaya dia boleh mendapat expitasi yang lebih tinngi daripada yang dilakukan pada setiap percubaan.
      3)Pertama, saya akan mencatatkan nota-nota yang penting supaya saya boleh mengulangkaji mata-pelajaran saya dengan lebih mudah dan teratur. Saya juga akan bertanya guru bagaimanakah hendak menjawab soalan itu, jika saya tidak memahaminya, walaupun telah mencuba sedaya upaya untuk menjawabnya. Saya juga akan menanyakan kepada ibu-bapa dan juga rakan-rakan yang telah mengalami situasi seperti ini dahulu, untuk memberi nasihat bagaimana mereka telah berjaya. Saya juga tidak akan berputus asa dan akan mencuba lagi sekiranya saya tidak dapat menjawabnya dengan betul. Saya juga akan membuat jadual masa supaya masa yang digunakan itu berfaedah dan akan melibatkan pelajaran sekolah saya.Saya akan menggunakan masa selepas sekolah untuk mengulang-kaji mata pelajaran dan untuk menenagkan fikiran. Kita harus berehat, kerana jika tidak, kita tidak dapat fokus dalam mata pelajaran kita, dan disebaliknya kita akan mendapat markah yang tidak memuaskan hati.
      Dikirim 2 years, 6 months ago
    27. Hadhri Shah Hasrin mengatakan:
      1) Dua ciri seorang pelajar yang cemerlang harus ada ialah mempunyai sifat yang rajin dan membuat tugasan yang diberi oleh guru.
      2) Dua cara untuk menjadi seorang pelajra cemerlang ialah selalu mendengar percakapan guru semasa di kelas dan membuat kerja rumah.
      3) Kita harus bersikap positive dalam pelajaran dan selalu membuat kerja rumah. Mendengar pengajaran guru di kelas dan selalu mengulang kaji pelajaran di rumah.
      Dikirim 2 years, 6 months ago
    28. Syafiqah Kamarudin (206) mengatakan:
      1) Salah satu ciri-ciri seorang pelajar yang cemerlang ialah seorang pelajar yang tidak senang putus asa dan mempunyai minat dalam sesuatu bidang, ataupun dalam subjek-subjek yang penting dan yang diajar disekolah. Tiada faedahnya, datang kesekolah dan menghadiri kelas tetapi remaja itu tidak menunjukkan minat untuk belajar. Walaupun pelajar itu lemah, dia boleh meraih kejayaan jika dia tidak putus asa dan tekun belajar
      2) Cara-cara untuk menjadi pelajar yang cemerlang ialah berdisiplin dan bijak membahagikn masa antara masa untuk belajar dan juga masa untuk bermain. Berdisplin adalah sesuatu yang penting kerana ianya adalah suatu kunci kejayaan.
      3) Strategi yang akan saya lakukn untuk menjadi pelajar yang cemerlang adalah saya akan menumpukan sepenuh perhatian didalam kelas apabila guru sedang mengajar. Saya juga akan selalu bertanya jikalau saya mempunyai soalan yang saya kurang pasti ini kerana saya akan lebih memahami tentang sesuatu dengan kelanjutnya. Saya akan selalu memulangkaji pelajaran yang telah diajar di sekolah tadi. Saya akan pastikn supaya saya membuat kerja sekolah dan hantarkan tugasan itu pada waktu yang tepat. Ini adalah latihan yang saya akan lakukan. Inilah strategi yang akan saya gunakan untuk menjadi pelajar yang cemerlang.
    29. ==========
      Ciri-cirinya ialah tidak mudah putus asa dan rajin berusaha.
      1)Dia akan berkerja keras untuk mencapai sesuatu matlamatnya.
      Di juga akan bertanya kepada guru bila tidak tahu sesutu soalan.
      2)Cara-cara untuk menjadi pelajar cemerlang ialah untuk terus berusaha dan membuat sedikit kesilapan.Seorang pelajar tidak harus menipu dirinya dengan membuat kerja dengan tidak penuh semangat.
      3)Strategi saya ialah untuk mendengar arahan guru. Bukan sahaja saya mendengar arahan guru,saya juga mematuhinya.