11 Jul 2011

Membetulkan kesalahan dalam karangan

MENULIS KARANGAN
Baca dengan teliti contoh karangan di bawah. Banyak sekali kesalahan atau kesilapan yang terdapat dalam karangan tersebut. Sila buat pembetulan bagi kesilapan yang ditandai dengan tulisan yang berwarna merah.
FAEDAH-FAEDAH KEGIATAN KO-KURIKULUM
  • PENDAHULUAN
Kegiatan ko-kurikulum yang di laksanakan disekolah terbahagi ke pada 3 bahagian, iaitu sukan dan permainan, kelab dan persatuan serta badan beruniform. Semua orang pelajar digalakan terlibat di dalam ketiga bahagian tersebut.
Banyak faedah-faedah yang kita perolehi bila kita menyertai kegiatan ko-kurikulum tersebut.
  • ISI (FAEDAH-FAEDAH)
MENGISI MASA LAPANG DENGAN AKTIVITI BERFAEDAH
Menyertai kegiatan kokurikulum dapat mengisikan masa terluang kita dengan kegiatan yang faedah. Biasanya kegiatan seperti ini di adakan di waktu petang atau di hujung-hujung minggu. Kita akam mengunakan waktu itu dengan lebih baik tanpa terlibat dengan perbuatan melempak, bergaul dengan budak-budak gila dan sebagainya.
MENYIHATKAN TUBUH-BADAN
Tubuh yang sihat akan menjamin kehidupan kita yang lebeh bahagia. Otak yang cergas datangnya dari badan yang cerdas. Bila kita menyertai kegiatan kokurikulum, contohnya sukan bolasepak, badan kita akan menjadi lebih sihat. Bila tubuh-badan kita sihat, penyakitpun tidak akan menyerang kita.
MEMUPUK SEMANGAT PERPADUAN DAN KERJA SAMA
Kegiatan kokurikulum juga boleh memupuk semangat perpaduan di antara kaum-kaum dinegara kita. Bila semangat perpaduan terjalin, negara kita akan menjadi aman dan maju. Aktiviti kelab dan persatuan mestilah mempunyai ahli-ahli yang terdiri dari pelbagai kaum. Mereka akan bekerja sama dan saling bantu-membantu di dalam melakukan setiap aktiviti. Dengan ini semangat perpaduan akan di pupuk secara tak langsung.
  • PENUTUP
Kesimpulannya, banyak faedah-faedah yang diperolehi dari kegiatan ko-kurikulum. Jadi, semua pelajar hendaklah menyertai kegiatan ini dengan penuh minat. Pepatah Melayu ada mengatakan, genggam bara api biar sampai menyala. Alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal telinga.