14 Jul 2011

ISU SOSIAL : Kesan globalisasi kepada budaya tempatan

Oleh Aminuddin Mansor

Jika diamati globalisasi mempunyai pelbagai tanggapan, bergantung pada bidang yang dilibati dan ditanggapi seseorang seperti politik, ekonomi, budaya, perdagangan, komunikasi dan seni.

Globalisasi juga membawa maksud fenomena yang menjadikan dunia kelihatan mengecil dari segi perhubungan manusia disebabkan kepantasan perkembangan teknologi maklumat. Manusia mudah mendapat maklumat dan sukar menapis unsur negatif yang meresap dalam hati dan minda.

Beberapa istilah seperti “dunia tanpa sempadan” dan “langit terbuka” menjadikan seperti perdagangan; pengembangan kuasa politik dan ekonomi ke arah pengembangan peradaban. Ia kelihatan mempunyai agenda tersendiri bagi kuasa Barat.

Bagi menghadapinya, ibu bapa mestilah menyediakan kekuatan jati diri dan akhlak kepada anak-anak. Anak-anak sangat mudah terpengaruh dengan pelbagai budaya hedonisme iaitu mementingkan keseronokan dan hiburan semata-mata. Pengaruh nyanyian, budaya berpakaian, makanan dan juga percakapan sangat pantas masuk.

Pendek kata, proses globalisasi yang dikehendaki adalah mengikut acuan kita sendiri dan berlaku mengikut kehendak kita. Keterbukaan ekonomi akan diikuti oleh bidang lain pula, termasuk nilai dan budaya.

Teknologi canggih yang dimanipulasikan oleh Barat, bukan sekadar satelit dan teknologi maklumat, bahkan penemuan sains lain yang sentiasa diusahakan seperti mencipta klon supaya membawa perubahan kebudayaan dalam kalangan manusia.

Perubahan pemikiran tentang politik seperti melakukan demonstrasi di jalanan juga mempunyai pengaruh berikutan dunia tanpa sempadan yang menyebabkan pengaruh luar boleh meresap ke negara-negara lain. Globalisasi politik ini juga mempunyai kesan buruk yang menyusahkan rakyat tidak berdosa seperti peniaga kecil, orang biasa, pemandu teksi dan para pelancong.

Proses globalisasi politik sekarang sangat pantas meresap dalam pemikiran dan gaya hidup yang juga dimanipulasikan oleh kuasa-kuasa Barat. Apa yang jelas yang menjadi tabiat kepada manusia, adalah perkara buruk mudah menjadi ikutan.

Akal fikiran yang dapat memikirkan ke arah kebaikan adalah landasan penting bagi mengelakkan sesuatu perkara buruk berlaku. Globalisasi mudah mempengaruhi perasaan dan sensitiviti masyarakat ke arah bertindak ganas tanpa memikirkan kesannya.

Budaya ganas, tidak berterima kasih, tidak bersyukur sering meresap melalui proses globalisasi. Perlakuan cara berpakaian, cara bercakap, cara bertindak menunjukkan ciri kesejagatan yang dipengaruhi ideologi dan peranannya.

Sebagai benteng yang kuat dalam apa juga kegiatan baik politik, budaya dan ekonomi, peranan budi bahasa dan akhlak yang diwarisi sejak turun-temurun yang menjadi budaya Melayu dan tamadun Islam seharusnya menjadi landasan. Pembangunan dan kemajuan yang sempurna juga mestilah seimbang antara kerohanian dan kebendaan.

* Penulis pengamal media. PhD Persuratan Melayu UKM, Bangi.

Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/