14 Dis 2010

Aktiviti-Aktiviti Program NILAM

AKTIVITI-AKTIVITI GALAKAN MEMBACA
PERINGKAT SEKOLAH
(DI BAWAH PROGRAM NILAM)
1. Buat Seekor Ulat Buku – Pelajar menulis ulasan buku
mereka pada kad manila yang dipotong bulat. Kad-kad ini
boleh disambung-sambung untuk membentuk segmen ‘ulat
buku’.
2. Rakan Membaca – Pelajar memilih seorang rakan yang
serasi dengannya sebagai rakan membaca. Kedua-duanya
boleh saling membantu untuk berkongsi pengalaman
membaca.
3. Mendirikan Satu Program Membaca – Pelajar
menguruskan masa untuk membaca, menentukan apa yang
hendak dibaca, dan di mana bahan dapat diperolehi.
4. Memulakan Kelab Membaca Kamu Sendiri – Pelajar
dalam satu kumpulan atau sebuah kelas menubuhkan kelab
membaca dan merancang aktiviti-aktiviti yang tersendiri.
5. Diari Membaca Mingguan – Pelajar menyemak kemajuan
membacanya minggu demi minggu baik dari segi kuantiti
mahupun jenis bahan yang dibaca.
6. Ulasan Buku Mobail – Pelajar menggunakan daya kreatif
mereka untuk memaparkan ulasan buku di bilik darjah.
7. Menghayati Puisi – Pelajar melahirkan respon mereka
terhadap sebuah puisi yang dibaca dengan menulis apa yang
dirasai dan sebab mereka berasa begitu.
8. Baris Demi Baris- Pelajar meneliti perkaitan makna antara
baris-baris puisi untuk memahami sebauah puisi dengan lebih
baik.
9. Mengumpul Perkataan – Pelajar menggunakan bacaan
mereka untuk mengumpul perkataan menurut ‘kumpulan’
supaya mereka dapat membuat rujukan dengan mudah.
10. Kisahkan Semula Sebuah Cerita – Pelajar melukis
beberapa adegan daripada cerita yang dibacanya, kemudian
menulis – Pelajar melukis beberapa adegan daripada cerita
yang dibacanya, kemudian menulis semula cerita dengan
perkataan sendiri.
11. Melukis Model – Berpasangan, pelajar mengambil giliran
membaca gambaran tentang suatu tempat atau suasana yang
dikutip daripada sebuah buku cerita supaya masing-masing
mendapat giliran melukis gambaran tersebut, dan
membandingkannya kemudian.12. Halaman Masalah – Dengan membayangkan dirinya
sebagai watak utama dalam sebuah buku cerita, pelajar
menulis tentang masalah yang dihadapinya dalam sepucuk
surat kepada halaman masalah dalam majalah
kegemarannya.
13. Kerangka Cerita – Memperkenalkan satu cara menganalisis
sebuah karya fiksyen berdasarkan latar, watak, masalah dan
penyelesaian.
14. Urutan Cerita – Pelajar menambah satu bahagian lagi di
akhir sebuah cerita yang disukainya untuk menamatkan cerita
itu seperti yang diingininya.
15. Apa Yang Diberitahu Kepada Kamu? Pelajar membaca
sepintas lalu beberapa perenggan daripada sebuah buku
cerita, dan memikirkan apa idea utama perenggan-perenggan
itu.
16. Pesan Tersirat – Pelajar mencari pesan tersirat atau tema
dalam cerita, puisi dan novel untuk mencungkil mesej yang
ingin disampaikan pengarang dalam karyanya.
17. Luaskan Idea Kamu – Pelajar menggunakan imaginasi
untuk meluaskan idea dan kefahamannya berdasarkan
sebuah cerita menarik yang dibacanya. Misalnya dengan
menggunakan segala maklumat tentang watak utama, dia
memerihalkan keadaan watak itu pada zaman kanak-kanak.
18. Dua Aktiviti Dengan Lakonan –  Pelajar dapat
meningkatkan kefahaman tentang sesebuah cerita dengan
menterjemahkannya ke dalam bentuk lakonan, dan kemudian
melakonkannya di dalam kelas.
19. Tamu Minggu Ini – Pelajar membayangkan diri sebagai
penerbit TV yang ingin menampilkan watak kegemarannya
dalam rancangan ‘Tamu Minggu Ini’. Oleh itu dia terpaksa
menyediakan suatu ringkasan mengenai watak seperti nama,
keluarga dan pencapaiannya.
20. Membanding Dan Membeza – Pelajar menggunakan rajah
Venn untuk membandingkan keadaan sesuatu watak sebelum
dan selepas sesuatu peristiwa yang dialaminya, atau
membandingkan dua watak dalam sebuah cerita.
21. Merentas Dunia – Pelajar membaca buku tentang sebuah
negeri dan mencatatkan maklumat seperti ibu negeri dan
kehidupan rakyatnya.
22. Mengumpul Maklumat – Sambil membaca, pelajar mengisi
beberapa kotak disekeliling satu tajuk dengan fakta-fakta
atau maklumat penting berkaitan dengan tajuk itu dan
kemudian menyusun nota-nota itu menurut urutan yang
munasabah.23. Buat Sebuah Buku Fakta – Pelajar mencari fakta-fakta
menarik daripada ensaiklopedia dan kemudian menyalin dan
melengkapkannya untuk membuat sebuah buku.
24. Berkongsi Dan Berbincang – Berpasangan, pelajar
menerokai dan membaca bersama-sama sebuah buku untuk
mencari maklumat tentang satu tajuk yang dipilih mereka.
25. Merancang Satu Persembahan – Kumpulan-kumpulan
pelajar merancang dan mengelola suatu persembahan
berdasarkan sebuah carita yang telah dibaca.
26. Biodata Tokoh Terkenal – Pelajar membuat profil seoramg
tokoh yang diminati menggunakan seberapa banyak punca
maklumat yang dapat diperolehi.
27. Cari Khazanah!/Sumber Hunt Berpandukan satu salinan
peta, pelajar menulis arahan dan membacakan arahan itu
kepada kawan-kawannya untuk memandu mereka mencari
khazanah yang disembunyikannya di suatu tempat dalam
peta itu.
28. Membaca Gambar Rajah – Berpasangan, pelajar
mengambarkan gambar rajah yang dipilih dari sebuah buku
supaya rakannya dapat melukis gambar rajah itu hanya
dengan mendengar gambarannya.
29. Surat Berita – Pelajar-pelajar menyusun bahan-bahan
menarik yang terhasil dari aktiviti-aktiviti menarik dan
menerbitkannya dalam bentuk surat berita.
30. Buku Ditangan – Pelajar-pelajar sentiasa bersama buku
dimana-mana saja mereka berada.
31. Projek Pukal – Kotak buku bacaan yang dibekalkan oleh
PSS dan dikendalikan oleh guru kelas. Buku sentiasa ditukar
ganti.
32. Anotasi Buku – Pelajar membuat ulasan mengenai buku
yang dibaca melalui proses pengajaran dan pembelajaran.
33. Khemah Membaca – Pelajar didedahkan dengan teknik
membaca, kemahiran pengendalian maklumat, ADD dan kerja
projek. Pelajar akan mempamirkan hasilan projek dan
persembahan di akhir kursus.
34. Kuiz Bestari –Kuiz berkaitan dengan matapelajaran di
sekolah.
35. 30/40 Minit Bersama Buku – AJK projek memilih hari dan
masa yang sesuai mengikut jadual waktu. Hari dan masa
akan berubah pada minggu berikutnya melibatkan semua
warga sekolah. Aktiviti membaca ditetapkan oleh guru
matapelajaran pada waktu tersebut. Catatan dimasukkan
dalam buku program dan buku catatan membaca.36. Minggu Galakkan Membaca – AJK memilih minggu yang
bersesuaian. Aktiviti yang dirancang biasanya dalam bentuk
pertandingan.
37. Buku Skrap – Merupakan aktiviti bulanan dan bahan diambil
daripada petikan majalah atau akhbar.
38. Wadah Bestari – Pelajar diberi satu tajuk, kemudian pelajar
tersebut merujuk beberapa buah buku untuk memetik fakta.
Tajuk tersebut didedahkan semasa perhimpunan mingguan.
Pelajar lain dikehendaki mencatat apa yang dilafazkan pelajar
tersebut. Guru mengambil masa beberapa minit di kelas
untuk sesi perbincangan.
39. Menulis Buku – Pelajar diberi satu tajuk atau tema. Pelajar
dibimbing memilih watak berdasarkan contoh buku. Mereka
didedahkan juga bagaimana sebuah buku dihasilkan. Hasil
yang baik diberi ganjaran.
40. Melukis Kulit Buku – Pelajar perlu membaca sebelum
melukis kulit buku. Biasanya buku yang dipertandingkan tiada
mempunyai kulit ( buku rosak- dibaik pulih).
41. Projek Berwawasan – Pelajar Membaca buku fiksyen.
Mereka membuat sinopsis, ulasan, perkataan baru dalam
buku rekod membaca.
42. Hentian Ilmu/ Laluan Iqra – Bahan bacaan diletakkan
disudut-sudut tertentu untuk dibaca oleh murid pada waktu
rehat.
43. 1 + 1 = 100 (Diskusi Buku) – Seorang pelajar membaca
sebuah buku disebarkan kepada 100 orang rakannya.
44. Projek Cakna – Pelajar membaca bahan dengan diawasi dan
dibimbing oleh guru mengikut jadual ditempat-tempat yang
dinyatakan. Dalam aktiviti ini guru pembimbing akan
mambantu pelajar yang tidak boleh menyebut perkataan
dengan betul dan tidak boleh membaca dengan baik.
Kemudian pelajar bercerita secara lisan untuk mengetahui
tentang kefahaman pelajar terhadap bahan yang dibaca.
Pelajar yang lebih baik kefahamannya dan boleh menulis,
mempersembahkan kefahaman mereka dalam bentuk grafik,
komik, kartun dan kulit buku.
45. Program ‘Walking Dictionary’- Pelajar memakai tag nama
dimana perkataan perbendaharaan kata bagi minggu itu